Документація

ВСТУП

Здоров’я  людини  - це безцінний скарб який дано їй від народження. Збе­регти, не розтрати а інколи і примножити здоров’я це велика справа кожної людини упродовж свого життя. Те, що людині дано від природи вона не ці­нує, а втративши - жалкує. Особливо це стосується дітей. Надмірна ціка­вість, незнання, нехтування безпекою у своїх діях приводить до нещасних випадків різної тяжкості як у побуті так і на уроках в загальноосвітніх закла­дах. Однією із головних задач учителя та учнів на уроках є знання та дотримання правил безпечної роботи.
Охорона праці — це система правових, соціально-економічних, органі­заційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних захо­дів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
У статті 43 Конституції України записано, що «кожен має право на на­лежні, безпечні і здорові умови праці». Законодавство про охорону праці складається з Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 р. № 2694-ХІІ та Кодексу законів про працю України.
На учнів загальноосвітніх навчальних закладів поширюються всі норми і правила, установлені для неповнолітніх Кодексом законів про працю Украї­ни. Законом України "Про охорону праці", чинним законодавством України у сфері охорони здоров'я.
Відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» від 23травня 1991 р. № 1060-ХІІ забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах покладається на їх власника або уповнова­жений ним орган, керівника навчального закладу.
Створення безпечних умов праці, дотримання основ чинного законодавст­ва з питань охорони праці, пожежної та радіаційної безпеки, електробезпеки, санітарії і гігієни, належне утримання будівель і споруд, використання обла­днання та устаткування, моніторинг їх технічного стану тощо забезпечує ке­рівник навчального закладу. Щороку у серпні кожний заклад освіти для ви­значення його готовності до нового навчального року має обстежити комісія, до складу якої входять представники районної виконавчої влади, районного управління освіти, профспілки, пожежного нагляду, санепідемслужби, Держнаглядохоронпраці та ін. За результатами обстежень комісія видає Акт (Пас­порт) готовності навчального закладу до навчального року. А також Акт - дозвіл  на проведення занять у кабінеті інформатики в якому вказується стан кабінету та його готовність до нового навчаль­ного року. Акти є дозволом на роботу навчального закладу і діють упродовж одного року.
Відповідно до статті 13 Закону № 2694 керівник навчального закладу створює систему охорони праці та забезпечує її функціонування.
Однією з найважливіших ланок в управлінні охороною праці в навча­льному закладі є розробка, затвердження і виконання Положення про органі­зацію роботи з охорони праці — локального нормативного акта, яким вста­новлюються права, обов'язки та відповідальність кожного працівника закла­ду, включаючи посадових осіб, щодо забезпечення безпечності навчально-виховного процесу.
Інструкції з техніки безпеки розробляються раз у 5 років і друкуються з однієї сторони.



ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи                 
«___  »____        201_ р.


Акт-дозвіл
на проведення занять у кабінеті інформатики у 201_-201_ навчальному році


Ми, що нижче підписалися, комісія у складі:
Заступника   директора   школи   з   навчально-виховної   роботи
Голови профспілкового комітету     
Вчителя інформатики       
Завгоспа школи        
Громадського інспектора з охорони праці        
склали акт у тому, що:
У кабінеті інформатики для учнів організовано _____ робо­чих місць, які відповідають нормам охорони праці, правилам те­хніки безпеки і санітарії.
На робочих місцях учнів розміщені інструкції з техніки безпеки.
Адміністративно-педагогічний персонал школи з правила­ми техніки безпеки в кабінеті інформатики ознайомлений.
Учитель інформатики пройшов навчання і перевірку знань з безпечної організації роботи в кабінеті інформатики.
Кабінет інформатики забезпечений засобами пожежогасіння.
Кабінет інформатики забезпечений медичною аптечкою для надання першої долікарської допомоги (укомплектованою згідно з визначеним переліком).
Електрообладнання відповідає нормам безпечної експлуа­тації.

Голова комісії           

Члени комісії            

Дата складання акту: 30серпня 201   року
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ № ____    
від____201___  р.
м.п. _____/_______    
(Підпис директора школи)


Правила безпеки під час навчання
 в кабінетах інформатики
Введено в дію з _____________

1. Загальні положення
1.1. Ці Правила встановлюють вимоги безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної се­редньої освіти і поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І та II рівнів акредитації (далі - навчальні заклади) незалежно від форм власності та відомчого підпо­рядкування, які здійснюють навчання учнів на персо­нальних комп'ютерах (далі - ПК) у кабінетах інформатики. Ці Пра­вила є обов'язковими для виконання учнями, (далі - учні),  учителями, керівниками навчальних закладів.
1.2. Відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закла­дах освіти, затвердженого наказом МОН України від 01.08.2001 № 563 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції 20.11.2001 за № 969/6160    (далі Положенні про організацію роботи з охорони праці), введення в експлуатацію кабінету інформатики навчального закладу під час його приймання до нового навчального року прово­дить комісія, створена за наказом органу виконавчої влади (держ­адміністрації), до якої входять представники районного відділу освіти, проф­спілки галузі, керівник навчального закладу, а під час введення в дію новоутвореного або переобладнаного кабінету також і пред­ставники відповідних органів державного нагляду (охорони праці, пожежної безпеки санітарно-епідеміологічної служби).
1.3. Кабінет інформатики належить навчальному закладу або міжшкільному навчально-виробничому комбінату, який обслуговує декілька навчальних закладів.
1.4. У кабінеті інформатики проводяться:
• навчальні заняття з інформатики та інших навчальних предметів з використанням засобів інформаційних та комуніка­ційних технологій;
позакласні (позаурочні) групові та індивідуальні заняття з використанням засобів інформаційних та комунікаційних техно­логій;
·                   розробки учнями програмних засобів за завданнями вчите­ля або керівника навчального закладу.
Усі заняття з інформатики мають проводитися за навчальними програмами, що мають гриф Міністерства освіти і науки України або затверджені регіональними чи місцевими органами управління освітою.
1.5.        Програмне забезпечення навчального призначення кабінету інформатики повинно мати гриф Міністерства освіти і науки Украї­ни та сертифікат відповідності.
1.6.        Використання ПК спеціальних периферійних пристроїв дозволяється за умови сертифікації в Україні згідно з Державною системою сертифікації УкрСЕПРО та наявності позитивного виснов­ку державної санітарно-епідеміологічної експертизи МОЗ України.
1.7.        Монтаж, уведення в експлуатацію технічного обслуговуван­ня та гарантійний ремонт комплектів навчальної комп'ютерної тех­ніки кабінету інформатики проводять підприємства, що здійснюють її поставку, ремонт у післягараптійний термін виконують підпри­ємства, які проводять сервісне обслуговування комп'ютерної те­хніки (сервіс-центри) і мають право на проведення таких робіт від­повідно до угод, що укладають навчальні заклади.
1.8.Роботи із введення в експлуатацію та ремонту устаткування а кабінеті інформатики виконуються на підставі гарантійного листа-заявки навчального закладу.
1.9.Окремі операції технічного обслуговування за домовленістю сторін допускається проводити завідувачем кабінету або вчителем за дорученням керівника навчального закладу.
1.10.Для всіх приміщень кабінетів інформатики вимоги по­жежної безпеки визначаються НАПБ В 01.050-98/920 «Правила по­жежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України», затвердженим спільним наказом Міносвіти України і МВС України від 30.09.98 № 348/70, зареєстрованим у Міністер­стві юстиції України 17.12.98 за № 800/3240 (із змінами) (далі - НАПБВ 01.050-98/920).
1.11.Розслідування нещасних випадків з учнями, що сталися під час проведення навчання в кабінеті інформатики, проводиться відпо­відно до Положення про порядок розслідування нещасних випад­ків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 31.08.2001 № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.12.2001 за №1093/6284.
1.12. Систематичний контроль за дотриманням вимог цих Пра­вил покладається на керівників навчальних закладів органів управ­ління освітою.

2. Вимоги до облаштування кабінетів інформатики
2.1. У цьому нормативно-правовому акті терміни вживаються в такому значенні:
Кабінет інформатики - це навчально-матеріальна база навчаль­ного закладу міжшкільного навчально-виробничого комбінату з ком­плектом навчальної обчислювальної техніки або навчально-комп'ю­терним комплексом (далі - НКК) оргтехнікою, навчально-наочними посібниками, навчальним обладнанням, меблями та пристосування­ми, для проведення теоретичних і практичних занять із предметів «Інформатика», - «Основи інформатики» та позакласних (позаурочних) занять з використанням засобів інформаційних та комунікацій­них технологій. Кабінет інформатики використовується у викладанні інших навчальних предметів трудового навчання з використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій.
2.2.Приміщення кабінету інформатики має відповідати вимо­гам Сан-ПіН 5.5.2-008-01 «Державні санітарні правила і норми влаштування утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу», затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63 (далі - ДСапПіН 5.5.2-008-01), ДСапПіН 5.5.6-009-98 «Улаш­тування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп'ютерах», за­твердженими постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30.12,98 № 9 (далі - ДСанПіН 5.5.6-009-98).
2.3.Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсу­ючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів» та Порядку поділу класів на групи під час вивчення окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.03.2002 за № 229/6517, під час проведення практичних робіт з інформатики в навчальних закладах клас поділяються на дві групи, але не менше ніж по 8 учнів.
2.4.Приміщення кабінету інформатики повинно мати природне і штучне освітлення з урахуванням вимог ДСанПіН 5.5.6-009-98.
2.5.Захист учнів від впливу іонізуючих та неіонізуючих елек­тромагнітних полів та випромінювання, шуму вібрації та інших чинників, що виникають у внутрішньому середовищі кабінетів інформатики, слід виконувати відповідно до вимог і нормативів ДСапПіП 5.5.6-009-98.

3.      Вимоги до обладнання робочих місць учнів та вчителів
3.1.Організація робочого місця повинна забезпечувати відпо­відність усіх елементів робочого місця та їх взаємного розташуван­ня відповідно до вимог ДСанПіН 5.5.6-009-98.
3.2.Вимоги до конструкції меблів (робочий стіл, стілець (кріс­ло), розташованих на робочих місцях учнів, які навчаються у кабі­неті інформатики, визначаються вимогами ДСанПіН 5.5.6-009-98.
3.3.Конструкція робочого столу має забезпечувати можливе розташування навчального обладнання. Конструкція робочого стільця (крісла) має забезпечувати підтримання раціональної робо­чої пози під час виконання основних робочих операцій, створювати умови для зміни пози. Учитель повинен відрегулювати висоту та кут нахилу сидіння і спинки відповідно до зросту і віку учня. Сидіння, спинка та підлокітники стільця мають м'яке, не-слизьке, повітропроникне покриття.
3.4.Відповідно до ДСанПіН 5.5.6-009-98 екран ПК слід розта­шовувати на оптимальній відстані від очей учня, але не ближче ніж 0,4 м залежно від розміру екрана монітора.
Для зручності зорового спостереження площина екрана ПК має бути перпендикулярною лінії зору, при цьому має бути передбачена можливість переміщення монітора у вертикальній площині під ку­том ±30° (справа наліво).

4.      Вимоги електробезпеки під час навчання
в кабінетах інформатики
4.1. Під час експлуатації систем електропостачання, електрооб­ладнання та електричного освітлення приміщення кабінету інформа­тики необхідно дотримуватися вимог «Правил устройства електроустановок», затверджених наказом Головдерженергонагляду СРСР у 1984 р., «Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей», затверджених наказом Головдерженергонагляду СРСР у 1984 р., ДНАОП 0.0С 1.21-98 Правил безпечної експлуатації елек­троустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагля­ду за охороною праці України Міністерства праці та соціальної по­літики України від 09.01.98 № 4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.02.98 за № 93/2533, НАПБ В.01.050-98/920, цих Правил та вимог нормативно-технічної та експлуатаційної докумен­тації підприємства - виробника ПК.
4.2.Для підключення переносної електроапаратури застосову­ють гнучкі проводи в ізоляції.
4.3.Заземлення повинно відповідати вимогам ДНАОП 0.00-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затвер­джених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.98 № 4, зареєстрова­ним у Міністерстві юстиції України 10.02.98 за № 9/2533.
4.4.Штепсельні з'єднання та електророзетки для напруги 12 В та 36 В за своєю конструкцією мають відрізнятися від штепсельних з'єднань, для напруги 127 В та 220 В і бути пофарбовані в колір, який візуально відрізняється від кольору штепсельних з'єднань, розрахованих на напругу 127 В та 220 В.
4.5.Не допускається:
• використання електрообладнання кабінету інформатики в умовах, що не відповідають вимогам інструкцій підприємств-виробників;
·       експлуатація кабелів та проводів з пошкодженою або та­кою, що втратила захисні властивості за час експлуатації, ізоляцією;
·       розміщення електрообладнання поблизу джерел тепла, у місцях з недостатньою вентиляцією;
·       залишати працюючий ПК без догляду, на тривалий час - більше 30 хв.;
·       підключення ПК до електромережі та електророзеток, що не мають захисного заземлення.
4.6.Перед початком навчання вчитель (викладач) повинен візу­ально перевірити непошкодженість захисного заземлення в тих ка­бінетах інформатики, у яких це заземлення виконано відкритим проводом.
4.7.Слід вимикати кабель живлення електрообладнання з елек­тромережі, якщо воно залишається непрацюючим на тривалий час - добу і більше.
4.8. У разі несправності електрообладнання, його складових частин слід звернутися до працівників сервіс-центрів, не починати повторне вмикання або ремонт самостійно.

5. Організація безпечної роботи в кабінеті інформатики
5.1.Робота з охорони праці в кабінеті інформатики організо­вується відповідно до статуту навчального закладу, Положення про організацію роботи з охорони праці.
5.2.На початку вивчення предметів з інформатики учні за­кріплюються вчителем  за робочими місцями з ураху­ванням зросту, стану зору та слуху. У випадку навчальної потреби допускається тимчасова зміна розташування учнів у кабінеті інфор­матики.
5.3.Позакласні заняття з інформатики проводяться в присут­ності вчителів.
5.4. Учителі  стежать за виконанням учнями вимог безпеки під час навчання в кабінеті інформатики.
5.5.Відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці до роботи на ПК допускаються учні, які пройшли первинний інструктаж з охорони праці (безпеки життєдіяльності).
5.6.Відповідно до ДСанПіН 5.5.6-009-98 безперервна робота учнів за екраном відеомонітора за одну навчальну годину не має пе­ревищувати:
для учнів 1 го класу (6 років) - 10 хв;
для учнів 2-5-х класів - 15 хв;
для учнів 6-7-х класів - 20 хв;
для учнів 8-9-х класів - 25 хв;
для учнів 10-12-х класів та студентів вищих навчальних закладів І та II рівнів акредитації па першій годині занять - 30 хв, на другій годині - 20 хв.
Навчання з інформатики в навчальних закладах системи загаль­ної середньої освіти передбачає 1-2 навчальні години на тиждень за­лежно від освітнього рівня відповідно до Базового навчального пла­ну загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
5.7. Навчання на ПК має проводитися з урахуванням можливос­тей кожного учня в індивідуальному режимі, який визначає вчи­тель. Початок і закінчення занять з кожною групою учнів фіксу­ється в журналі обліку використання ПК відповідно до віку.
5.8.Загальна тривалість позакласних та факультативних занять з основ інформатики не повинна перевищувати 2 години на тиж­день, а безпосередньої роботи на ПК - не більше 1 години.
5.9.Загальна тривалість під час профільного навчання учнів на ПК не повинна перевищувати 2 години на день.
5.10. Під час занять на ПК для попередження розвитку пере­втомлення необхідно здійснювати комплекс профілактичних за­ходів (орієнтовний комплекс вправ міститься в додатку), а саме:
·       після безперервної роботи з екраном монітора згідно з п. 5.6 - протягом 1,5-2 хв вправи для профілактики зорової втоми;
·       через 25-30 хв роботи з використанням комп'ютерів - протя­гом 5 хв комплекс вправ для профілактики зорового і статичного втеплення.

6. Обов'язки посадових осіб щодо забезпечення охорони праці під час навчання в кабінеті інформатики
6.1.Керівництво організацією роботи з охорони праці під час проведення навчання в кабінеті інформатики навчального закладу покладається на його керівника відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці.
6.2.Керівник навчального закладу, в якому проводиться на­вчання в кабінеті інформатики:
- створює здорові й безпечні умови для проведення занять у ка­бінеті інформатики,
- наказом призначає відповідальних осіб, які зобов'язані кон­тролювати створення безпечних умов навчання та праці, стежити за виконанням учнями цих Правил та відповідних інструкцій з охоро­ни праці на робочому місці в кабінеті інформатики;
- організовує роботу щодо розроблення та затверджує інструкції з охорони праці для учнів під час навчання в кабінеті інформатики;
- організовує роботу щодо забезпечення учнів справними облад­нанням та пристроями;
- організовує проведення технічного обслуговування та ре­монту обладнання кабінету інформатики;
- організовує один раз на три роки навчання завідувачів ка­бінетів інформатики, учителів, викладачів інформатики з питань охорони праці з наступною перевіркою знань відповідно до ДНАОП 0.00-4.12-99 Типового положення про навчання з питань охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці України Міністерства праці та соціальної політики України від 17.02.99 № 27, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.04.99 за № 248/3541 та Положення про організацію роботи з охо­рони праці;
- відповідно до Положення про порядок розслідування не­
щасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу
в навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від
31.08.2001 № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
28.12.2001 за № 1093/6284, проводить розслідування нещасних ви­падків, що сталися з учнями під час навчання в кабінеті інформатики.
6.3. Завідувач кабінету, учителі, викладачі:
- навчають учнів безпечного поводження з наявним у кабі­неті інформатики обладнанням, а також безпечних методів вико­нання робіт;
- стежать за дотриманням вимог безпечного проведення на­вчально-виховного процесу;
- є відповідальними за збереження обладнання кабінету ін­форматики, справність засобів пожежогасіння;
- щодня проводять реєстрацію в журналі використання ПК кабінету інформатики часу початку та закінчення заняття, вмикан­ня та вимикання електроживлення;
- проводять реєстрацію випадків зупинки машин та органі­зацію їх ремонту;
- стежать за своєчасним проведенням технічного обслугову­вання та ремонту обладнання кабінету інформатики;
- здійснюють навчання та інструктаж учнів з охорони праці
з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять та журналі
реєстрації інструктажів з охорони праці згідно з Положенням про
проведення навчання з питань охорони праці, що розробляється
і затверджується керівником навчального закладу відповідно до
ДНАОП 0.00-4.12-99 Типового положення про навчання з питань
охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці України Міністерства праці та соціальної політики
України від 17.02.99 № 27, зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України 21.04.99 за № 248/3541. Навчання учнів безпечного пово­дження проводиться відповідно до інструкції з охорони праці, які
розробляють учителі, викладачі навчальних закладів згідно
з ДНАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною
праці України Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.98 № 9, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.04.98 за № 226/2666;
- здійснюють першу допомогу в разі нещасних випадків, що сталися з учнями в кабінеті інформатики.





ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ №__
Від___201____ р.
М.П._______ /______        
(Підпис директора школи)


Інструкція з охорони праці під час проведення занять у кабінеті інформатики та ІКТ навчання

1.      Загальні вимоги
1.1.До роботи в комп'ютерному класі допускаються учні, які пройшли інструктаж з техніки безпеки з відповідним записом у журналі з техніки безпеки і підписами.
1.2.Не можна заходити й перебувати в комп'ютерному класі без учителя.
1.3.Робота в комп'ютерному класі має проводитися тільки в су­ворій відповідності до розкладу занять і графіка самостійної роботи вчителя та учнів.
1.4.Учням заборонено - відчиняти шафи живлення і комп'ютери як тоді, коли ЕОМ працюють, так і тоді, коли вони вимкнені.

2.      Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1.Заборонено заходити до класу у верхньому одязі чи прино­сити його з собою.
2.2.Заборонено приносити на робоче місце особисті речі, диске­ти тощо, крім ручки і зошита.
2.3.На робочому місці слід сидіти так, щоб можна було, не на­хиляючись, користуватися клавіатурою і водночас повністю бачити зображення на екрані дисплея.
2.4.Починати роботу можна лише за вказівкою вчителя або ла­боранта.

3.      Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Заборонено ходити по комп'ютерному класу, голосно роз­мовляти.
3.2.Виконувати слід тільки зазначене вчителем завдання. Кате­горично заборонено виконувати інші роботи.
3.3.На клавіші клавіатури потрібно натискати плавно, не при­пускати ударів.
3.4.Користуватися друкувальним пристроєм дозволяється тільки в присутності викладача або лаборанта.   
3.5.Заборонено самостійно переміщувати апаратуру.
3.6.Заборонено запускати ігрові програми.
3.7.У випадку виникнення неполадок треба повідомити викла­дача або лаборанта.
3.8.Не намагатися самостійно відрегулювати апаратуру або усу­вати в ній неполадки.

4.      Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1.Про хиби та неполадки, помічені під час роботи, слід зроби­ти записи у відповідних журналах.
4.2.На робочому місці не потрібно залишати зайвих предметів.

5.      Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.За появи незвичайного звуку або вимкнення апаратури по­трібно негайно припинити роботу й довести це до відома вчителя або лаборанта.
5.2.За появи запаху паленого слід припинити роботу, вимкнути апаратуру й повідомити про це вчителя чи лаборанта. Коли це необхідно, допомогти гасити пожежу.
5.3.У разі потрапляння людини під напругу необхідно знеструмити відповідне робоче місце, надати першу долікарську допомогу й викликати «швидку».
5.4.У разі виникнення пожежі необхідно знеструмити клас, викликати пожежну команду й приступити до гасіння пожежі на­явними засобами.
5.5.У разі недотримання учнями вимог з охорони праці та по­жежної безпеки адміністрація школи може притягти їх до дисци­плінарної та адміністративної відповідальності.
Неохайність, неуважність, недостатнє вміння працювати з при­ладами, невиконання правил охорони праці та пожежної безпеки можуть призвести до нещасного випадку.

 ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ №________
від ____201____        р.
М.П.______/______  
(Підпис директора школи)



Правила техніки безпеки в кабінеті інформатики
 та інформаційно-комунікаційних технологій

1.Кабінет обладнано складними і дорогими технічними засоба­ми, які вимагають охайності та дбайливості, тому, заходячи до кабі­нету, слід одразу займати відведене місце, не виконувати ніяких дій з обладнанням без дозволу вчителя.
2.На робочих місцях розташовано обладнання, яке має скла­дові, що працюють під високою напругою. Необережне поводження з апаратурою може призвести до травм.
Тому суворо заборонено:
-         вмикати і вимикати апаратуру без вказівки вчителя;
-         торкатися роз'ємів з'єднувальних кабелів та самих кабелів;
-         торкатися екрана та тильної частини монітора;
-         переміщувати увімкнені складові обчислювальної системи (системний блок, монітор тощо);
-         класти будь-які предмети на системний блок, монітор, кла­віатуру;
-         приносити та використовувати носії даних (дискети, ком­пакт-диски) без дозволу вчителя.
3.Не дозволяється знаходитись у кабінеті і викопувати будь-які роботи (прибирання приміщення також) без присутності відпові­дальної особи - завідувача кабінету, вчителя, лаборанта.
4.Не дозволяється працювати з клавіатурою та маніпулятором «миша» брудними або вологими руками.
5.Запам'ятайте, де знаходиться вогнегасник, аптечка. У разі появи запаху горілого одразу ж сповістіть про це викладача.
6.До початку роботи і ввімкнення апаратури:
- переконайтесь у відсутності видимих пошкоджень облад­нання робочого місця;
- сядьте так, щоб лінія погляду проходила приблизно через центр екрана, відстань від очей до екрана повинна бути не менше ніж 50 см, учні, які мають окуляри для постійного носіння, повинні  працювати за комп'ютером у них, якщо лікарем не рекомендовано іншого;
- розташуйте зошит, ручку, навчальні посібники на столі у відведених місцях, поправте розміщення клавіатури, маніпуля­торів («мишки», джойстика) таким чином, щоб було зручно працю­вати;
- дії по вмиканню апаратури виконуйте тільки за командою викладача і тільки в послідовності, передбаченій відповідними інструкціями.
7. Робота на комп'ютері вимагає постійної зосередженості, чітких дій, самоконтролю, напруження зору, тому не можна розпо­чинати роботу за недостатнього освітлення та поганого самопочуття.
8.Протягом роботи за комп'ютером суворо дотримуйтесь викла­дених вище правил, слідкуйте за вказівками вчителя. Якщо під час роботи виникає:
- аварійна зупинка, яка супроводжується виведенням на ек­ран повідомлення про несправність, слід це повідомлення запам'я­тати (або записати) і повідомити викладача (лаборанта);
- якщо робота апаратури починає супроводжуватися незвич­ними звуками, світінням аварійних індикаторів тощо, слід припи­нити роботу і повідомити викладача.
9.      Під час роботи за комп'ютеризованими робочими місцями
учні не повинні вставати, якщо до класу заходить будь-який
відвідувач.
10.    Завершення роботи з апаратурою:
- вимикати апаратуру дозволяється тільки в послідовності, передбаченій відповідними інструкціями і за вказівкою викладача;
- після вивантаження операційної системи і зупинки роботи комп'ютера слід вимкнути живлення системного блоку або переко­натись у його автоматичному вимкненні, вимкнути інші складові апаратного забезпечення.
11. У кабінеті категорично заборонено приймати їжу, користу­ватися розпилювачами парфумів, лаків для волосся тощо. Не слід користуватися мобільними телефонами.
12. Суворе дотримання цих правил дозволить уникнути шкоди здоров'ю, зберегти обладнання.
Ви особисто відповідаєте за стан робочого місця і розташовано­го на ньому обладнання! Невиконання правил - найгрубіше пору­шення порядку і дисципліни!


Завідувач кабінетом: ­­­­___________________  /_______________     





Матеріально-технічне забезпечення кабінету
інформатики та ІКТ (згідно вимог техніки безпеки і охорони праці)

Відповідно до Положення про навчальні кабінети загально­освітніх навчальних закладів (затвердженого наказом МОН Украї­ни 20.07.2004 № 601) кабінети інформатики та інформаційно-ко­мунікаційних технологій мають бути забезпечені:
-        первинними засобами пожежогасіння відповідно до Пра­вил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України (z0800-98);
-        «...кабінети інформатики та обчислювальної техніки пло­щею до 100 кв. м мають бути забезпечені не менше як 1 пінним та 1 вуглекислотним вогнегасником на приміщення» (витяг з Правил);
-        аптечкою з набором медикаментів для надання першої ме­дичної допомоги згідно з переліком.


Орієнтовний перелік медикаментів, перев'язувальних
засобів і приладдя для аптечки кабінету
інформатики та інформаційно-комупікаційних технологій

Назва
Кількість
1
Бинт стерильний і нестерильний
по 1 шт.
2
Серветки стерильні
1 уп.
3
Вата гігроскопічна (у банці з притертою пробкою)
50 г
4
Спирт етиловий
30-50 мл
5
Мазь від опіків (з анестезином тощо)
1 уп.
6
Перманганат калію
15-20 г
7
Розчин йоду спиртовий
1 фл.
8
Розчин борної кислоти 5% -й спиртовий
1 фл.
9
Розчин оцтової кислоти 2%-й
100-150 мл
10
Розчин аміаку 10%-й
1 фл.
11
Валідол
1 уп.
12
Вазелін борний
1 уп.
13
Розчин перекису водню 3% -й
50 мл
14
Активоване вугілля в таблетках
4 уп.
15
Сульфацил-натрію 30%-й у тюбиках по 1,5 мл
5 шт.
16
Сода питна
1 пачка
17
Ножиці медичні
1  шт.
18
Пінцет
1 шт.
19
Клей БФ-6 (або лейкопластир)
25 мл (3 пак.)
20
Джгут
1 шт.
Комплектування аптечки й складання інструкції з подання пер­шої медичної допомоги роблять за погодженням з персоналом мед­пункту навчального закладу.
На дверцях аптечки слід записати адресу і телефон найближ­чої лікувальної установи, де можуть надати першу медичну до­помогу.
Відповідальність за наявність медикаментів, перев'язувальних засобів, а також за належний стан аптечки покладається на лабо­ранта кабінету.
Контроль за станом аптечки здійснює персонал медпункту.





Правила Інтернет - безпеки та Інтернет - етики
для дітей і підлітків
-        Ніколи не давайте особистої інформації про себе (прізви­ще, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
-        Якщо ви віднайшли в мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів вони знають, що треба робити.
-      Зустрічі в реальному житті зі знайомими по Інтернет - спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними в електронному спілкуванні і під час реальної зустрічі. Якщо ж ви все-таки хочете зустрітися з ними, повідом­те про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом із вами.
-        Не відкривайте листи електронної пошти, файли або web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або яким не довіряєте.
-         Нікому не давайте свій пароль, за винятком дорослих ва­шої родини.
-        Завжди дотримуйтеся сімейних правил Інтернет - безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почувалися комфортно й безпечно в мережі. - - - Ніколи не робіть того, що може призвести до грошових витрат у вашій родині, окрім випадків, коли поруч із вами батьки.
-        Завжди будьте ввічливими в електронному листуванні, і ваші респонденти будуть ввічливими з вами.
-        В електронних листах не користуйтеся верхнім регістром, це сприймається в мережі як крик і може прикро вразити вашого співрозмовника.
-        Не надсилайте в листі інформацію великого обсягу (кар­тинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.
-        Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайо­мим людям без їхнього прохання, це сприймається як спам і, зви­чайно, засмучує користувачів мережі.
-        Завжди поводьтеся в мережі так, як би ви хотіли, щоб по­водилися з вами.






МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Відділ освіти _________  райдержадміністрації
_____________________________________________________________
(назва навчального закладу)


ЗАТВЕРДЖУЮ
 Директор школи
___________/_____
Підпис, прізвище, ініціали
паказ №_____від____

Посадова інструкція вчителя інформатики
______________________________
Прізвище, ім'я, по батькові
Загальноосвітня школа І-III ст.
м. / с. _____________________

1. Загальні положення
1.1. Посадова інструкція розроблена на підставі:
- Тарифно-кваліфікаційної характеристики вчителя, затвердже­ної наказом МОН України від 31.08.1995 р. № 463/1268;
- Закону України «Про освіту»;
- Закону України «Про охорону праці»;
- Типового положення про службу охорони праці, затверджено­го наказом Держкомітету України з нагляду за охороною праці від 15.11.2004 р. № 255;
- Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу у навчальних закла­дах, затвердженого наказом Міністерства освіти України 616 від 31.08.2001 р.;
- Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвер­дженого наказом МОН України від 01.08.2001 р. № 563.
1.2. Учитель повинен мати освіту на рівні бакалавра, спеціа­ліста або магістра без вимог до стажу педагогічної роботи.
1.3. Учитель підпорядкований безпосередньо заступнику дирек­тора з навчально-виховної роботи.
1.4.Учитель інформатики призначається і звільняється з поса­ди директором школи.
1.5.У своїй діяльності вчитель керується Конституцією та зако­нами України, указами Президента України, рішеннями Уряду України, рішеннями та розпорядженнями органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти та виховання молоді, правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки та протипожежного за­хисту, а також статутом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами внутрішнього розпорядку, наказами та розпорядженнями директора, посадовою інструкцією), трудовим договором.
1.6.Учитель дотримується Конвенції про права дитини.

2. Функції вчителя інформатики
Основними напрямками діяльності вчителя інформатики є:
2.1. Навчання та виховання підростаючого покоління з ураху­ванням специфіки навчального предмета та віку учнів.
2.2. Сприяння соціалізації дітей, формування в них загальної культури, національної самосвідомості, свідомого вибору ними та подальшого засвоєння професійних освітніх програм.
2.3.Забезпечення режиму дотримання норм і правил техніки безпеки в навчальному процесі.
2.4.Володіння сучасними формами, методами організації на­вчально-виховного процесу, забезпечення результативності та якос­ті своєї праці.
2.5. Постійне підвищення педагогічної майстерності і фахового рівня. Раз на 5 років проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації і раз на 3 роки з безпеки життєдіяльності.

3. Посадові обов'язки вчителя інформатики
Учитель інформатики виконує такі посадові обов'язки:
3.1.Здійснює навчання та виховання учнів згідно з програмою та методикою інформатики, проводить уроки та інші заняття в за­кріплених за ним за розподілом навчального навантаження класах, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.
3.2.Реалізує освітні програми відповідно до навчального плану, власних поурочних планів, розкладу занять; використовує при цьо­му різні прийоми, методи і засоби навчання.
3.3.Забезпечує рівень підготовки учнів, який відповідає вимо­гам державного освітнього стандарту.
3.4.Виконує правила і норми охорони праці, техніки безпеки та протипожежного захисту, забезпечує охорону життя і здоров'я учнів у період освітнього процесу:
- проводить інструктаж учнів із безпеки праці на навчальних за­няттях з обов'язковою реєстрацією в спеціальному журналі;
- організовує вивчення учнями правил з охорони праці;
- здійснює контроль за дотриманням правил з охорони праці та усуває від роботи учнів, які порушують техніку безпеки;
- підключає і відключає обладнання від струму, а в разі ушкодження вилучає його із використання і передає майстру для ремон­ту, про що фіксує в спеціальному журналі;
- у разі візуального пошкодження заземлення, електричної про­водки, рубильника, який вимикає струм з усього обладнання, те­рміново повідомляє адміністрацію і не допускає ніяких робіт з об­ладнанням до усунення пошкоджень електриком, про що фіксує в спеціальному журналі;
- про пошкодження охоронної сигналізації і недоліки із засобів зберігання обладнання повідомляє адміністрацію;
- у разі появи незвичайного звуку, запаху чаду, полум'я, диму терміново відключає обладнання, а якщо це неможливо - забезпе­чує вихід усіх учнів із кабінету, повідомляє адміністрацію, викли­кає пожежну охорону;
- у разі нещасного випадку оперативно повідомляє керівництво школи, вживає заходи по наданню першої допомоги, викликає швидку допомогу. Забороняється в кабінеті інформатики:
1. Залишати працююче обладнання без догляду.
2. Працювати па пошкодженому обладнанні, у разі ушкоджен­ня проводки, рубильника, заземлення.
3. Знімати захисні кожухи з обладнання і самостійно усувати пошкодження.
4. Працювати вологими руками й у вологому одязі.
5. Працювати на відстані від монітора менше ніж 60-70 см.
6. Класти різні предмети, одяг на монітор, клавіатуру, зовнішні пристрої.
7. Прикладати зусилля, натискуючи на клавіші ПК.
8. Вставляти авторучки, лінійки тощо у вентиляційні отвори приладів, розетки електроструму тощо.
9.Користуватися крейдою для письма або малювання на дошці, миття вікон, побілки, а також натирати підлогу мастикою будь-яко­го типу.
10. Здійснювати вологе прибирання, якщо включено рубильник.
11. Користуватися нагрівальними приладами, крім тих, які пе­редбачені для використання в кабінеті інформатики, користуватися відкритим вогнем.
12. Відкривати біля приладів посудини з розчинами й легкозай­мистими речовинами.
13. Вносити в кабінет магніти, посудини з кислотами, хлоро-вміщувальними речовинами, які можуть викликати корозію внутрішніх вузлів обладнання.
3.5.Вноситись пропозиції з покращення та оздоровлення умов проведення навчального процесу, а також доводить до відома ке­рівництва про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують життєдіяльність та працездатність організму учня.
3.6. Веде у встановленому порядку класну документацію, здій­снює поточний контроль за відвідуванням та успішністю учнів за прийнятою в школі системою, виставляє оцінки в класний журнал і щоденник учня, своєчасно надає адміністрації школи звітні дані.
3.7.Бере участь у встановленому порядку в підсумковій атес­тації учнів.
3.8.Допускає у встановленому порядку на заняття представішків адміністрації школи з метою контролю та оцінки діяльності педагога.
Заміняє на уроках тимчасово відсутніх учителів за розпо­рядженням заступника директора з навчально-виховної роботи.
3.10. Дотримується Статуту та Правил внутрішнього трудового
розпорядку школи, інших локальних правових актів школи.
3.11.Дотримується законних правил та свобод учнів.
3.12.Готується до занять, систематично підвищує свою професійну кваліфікацію, бере участь у діяльності методичних об'єднань та інших формах методичної роботи, прийнятих у школі.
3.13.Бере участь у роботі педагогічної ради школи та нарадах, які проводить адміністрація школи.
3.14.Чергує по школі відповідно до графіка чергування на, пере­рвах між заняттями, а також за 20 хвилин до початку і 20 хвилин по закінченню уроків.
3.15.Підтримує постійний зв'язок з батьками (особами, які їх заміняють) учнів.
3.16.Проходить періодичні медичні обстеження.
3.17.Дотримується етичних норм поведінки в школі, побуті, громадських місцях.
3.18.Як завідуючий кабінетом:
- керує роботою лаборанта, який закріплений за кабінетом;
- контролює цільове використання кабінету;
- організовує поповнення кабінету обладнанням, приладами та іншим майном, приймає матеріальні цінності (крім меблів) на відповідне зберігання за одноразовими документами, забезпечує збереження звітного майна, бере участь у встановленому порядку в інвентаризації та списанні майна кабінету;
- розробляє та періодично переглядає (не рідше 1 разу на 3 роки) інструкції з охорони праці, подає їх на затвердження директору;
- контролює оснащення навчального кабінету протипожежним майном, медичними та індивідуальними засобами захисту, а також наочною агітацією з питань забезпечення безпеки життєдіяльності;
- проводить сам та організовує проведення іншими педагогами інструктажу з охорони праці учнів з обов'язковою реєстрацією в класному журналі або журналі встановленого зразка;
- не допускає проведення занять, які несуть загрозу для життя та здоров'я учнів та працівників школи з повідомленням про це за­ступника директора з навчально-виховної роботи;
- вносить пропозиції щодо умов праці та навчання з метою вклю­чення їх в угоду з охорони праці.

4. Права
Учитель інформатики має право:
4.1Брати участь в управлінні школою в порядку, який визна­чено Статутом школи.
4.2. На захист професійної честі та гідності.
4.3. Ознайомлюватися зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, дає за ними пояснення.
4.4. Захищати свої інтереси самостійно або через представника, у тому числі й адвоката, у випадку дисциплінарного або службового розслідування, пов'язаного з порушенням учителем норм профе­сійної етики.
4.5.На конфіденційність дисциплінарного (службового) розслі­дування, за винятком випадків, передбачених законом.
4.6.Вільно вибирати та використовувати методики навчання та виховання, навчальні посібники та матеріали, підручники, методи оцінювання знань учнів.
4.7.Підвищувати кваліфікацію.
4.8.Атестуватися на відповідну ква­ліфікаційну категорію та отримати її у випадку успішного прохо­дження атестації.
4.9.Давати учням під час занять і перерви обов'язкові розпо­рядження, які відносяться до організації занять і дотриманню дис­ципліни, та забезпечувати їх виконання, притягувати учнів до дис­циплінарної відповідальності у випадках порушення порядку встановлених Статутом школи.

5. Відповідальність
5.1.   В установленому законодавством України порядку вчитель
несе відповідальність за:
- реалізацію не в повному обсязі освітніх програм відповідно до навчального плану і графіку навчального процесу;
- життя та здоров'я учнів під час навчального процесу;
- порушення прав та свобод учнів.
5.2. За невиконання або неналежне виконання без поважних причин Статуту та Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локаль­них нормативних актів, посадових обов'язків, установлених цією інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у поряд­ку, встановленому трудовим законодавством.
5.3.За застосування, в тому числі неодноразове, методів вихо­вання, пов'язаних із фізичним або психічним насиллям над особи­стістю учня, а також інший аморальний учинок учитель може бути звільнений із посади відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту». Звільнення за вказаний проступок не є засо­бом дисциплінарної відповідальності.
5.4. За нанесення школі та учасникам навчального процесу шкоди у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових об­ов'язків учитель несе матеріальну відповідальність у порядку та межах, встановлених трудовим і громадянським законодавством.
5.5.Слідкує за справністю електричної проводки (відсутність оголених дротів), справністю роботи вимикачів, розеток. У разі ви­никнення пожежі використовує первинні засоби гасіння пожежі (вогнегасник, пісок).

6. Взаємовідносини
Учитель інформатики:
6.1.Працює в режимі виконання обсягу встановленого йому на­вчального навантаження відповідно до розкладу занять, участі в обо­в'язкових планових загальношкільних заходах і самоплануванні обо­в'язкової діяльності, на яку не встановлені норми виробітку.
6.2.У період канікул, який не збігається з відпусткою, залу­чається адміністрацією  школи до педагогічної, методичної або організаційної роботи в межах часу, який не перевищує навчально­го навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя в кані­кули затверджується наказом директора школи.
6.3.Заміняє у встановленому порядку тимчасово відсутніх учи­телів на умовах погодинної оплати і по тарифікації, відповідно до терміну заміни.
6.4.Заміняється на період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності вчителями, які мають відставання з навчального плану у викладанні свого предмета в цьому класі.
6.5.Отримує від адміністрації школи матеріали норматив­но-правового та організаційно-методичного характеру, знайомиться під розписку з відповідними документами.
6.6.Систематично обмінюється інформацією з питань, які вхо­дять до його компетенції, з адміністрацією та педагогічними пра­цівниками школи.
6.7.Припиняє проведення роботи або занять, пов'язаних з не­безпекою для життя і доповідає про це директору школи.

Керівник структурного підрозділу _____________ 
Посадову інструкцію отримав _________________




ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
________   /______   
Підпис, прізвище, ініціали
наказ №____      від____
        

Функціональні обов'язки вчителя інформатики
та інформаційно - комунікаційних технологій навчання
(завідувача кабінет) з охорони праці

Вчитель і завідувач кабінету відповідають за організацію і про­ведення занять і робіт відповідно до вимог охорони праці з інформа­тики й інформаційно-комунікаційних технологій:
-        навчають учнів безпечного поводження з наявним у кабі­неті обладнанням, а також безпечних методів виконання робіт;
-        є відповідальними за збереження обладнання кабінету, справність засобів пожежогасіння;
-        щодня проводять реєстрацію в журналі використання ПК кабінету початку та закінчення заняття, вмикання та вимикання електроживлення;
-        проводять реєстрацію випадків зупинки машин та органі­зацію їх ремонту;
-        стежать за своєчасним проведенням технічного обслугову­вання та ремонту обладнання кабінету;
-        стежать за своєчасним проведенням технічного обслуговування та ремонту обладнання кабінету;
-        здійснюють навчання та інструктаж учнів з охорони праці з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять та в журналі реєстрації інструктажів з охорони праці згідно з Положенням про проведення навчання з питань охорони праці, що розробляється і затверджується керівником навчального закладу. Навчання учнів безпечному поводженню проводиться відповідно до інструкцій з охорони праці, які розробляють учителі навчальних закладів;
-        здійснюють першу допомогу в разі нещасних випадків, що сталися з учнями в кабінеті.


ВІДДІЛ ОСВІТИ
 ­­­­­­­­­______________ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
___________загальноосвітня школа І-III ступенів
__________ сільської ради
____________району ___          області

ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
___________________
Підпис, прізвище, ініціали
наказ №___від   __


Інструкція з охорони праці №
під час роботи на ЕОМ

1. Загальні вимоги безпеки праці
1.1.До самостійної роботи на персональних електронно-обчислювальних машинах (ПК) допускаються особи, що досягли 18-річного віку, пройшли медичний огляд, інструктаж з охорони праці і навчання за спеціальною програмою.
1.2.Під час роботи на ПК та інших пристроях, які входять до ПК, на працівника можуть впливати такі небезпечні та шкідливі фактори:
1.2.1. Електрострум. Випромінювання.
1.2.2.Перенапруга зору під час роботи з екранними пристроя­ми, особливо за нераціонального розташування екрана по відношен­ню до очей.
1.3.Освітлювальні установки повніші забезпечувати рівномірну освітленість і не повинні утворювати засліплювальних відблисків на клавіатурі й інших частинах пульту, а також на екрані дисплея в напрямку очей оператора.
1.4.Дисплеї повинні розташовуватися за однорядного їх ро­зміщення на відстані не меншій ніж 1 м від стін; відстань між робо­чими місцями повинна бути не менша ніж 1,5 м. Забороняється встановлювати дисплеї екранами один проти одного.
1.5.Кут нахилу екрана дисплея по відношенню до вертикалі по­винен складати 10-15 градусів, а відстань до екрана - 400-500 мм.
1.6.У приміщеннях і на робочому місці необхідно підтримувати чистоту і порядок, проводити систематичне провітрювання.
1.7.Про всі виявлені під час роботи несправності обладнання не­обхідно доповісти керівнику, у випадку аварії слід негайно припи­нити роботу для усунення аварійних обставин.
1.8.Про кожний нещасний випадок очевидець, працівник, який його виявив, або сам потерпілий повинні доповісти безпосеред­ньому керівникові робіт і вжити заходів щодо лікарської допомоги.
1.9.Керівники, які не забезпечили дотримання вимог цієї інструкції, а також особи, які допустили порушення цих вимог, притягуються до відповідальності, згідно з чинним законодавством.

2.      Вимоги безпеки праці перед початком роботи
2.1.Перевірити наявність та надійність захисного заземлення устаткування.
2.2.Перевірити стан електричного шнура та вилки.
2.3.Перевірити справність вимикачів та інших органів керуван­ня ПК.
2.4.Перевірити наявність та стан захисного екрана на дисплеї.
2.5.У разі виявлення будь-яких несправностей ПК не вмика­ти і негайно повідомити про це керівника.

3.      Вимоги безпеки праці під час роботи
3.1.Викопувати тільки ту роботу, яка входить в обов'язки пра­цівника.
3.2.Вмикати і вимикати ПК тільки вимикачами, заборо­няється проводити вимкнення вийманням вилки з розетки.
3.3.Забороняється оператору знімати захисні кожухи з облад­нання і працювати без них.
3.4.Не допускати до ПК сторонніх осіб, які не беруть участі в роботі.
3.5.Забороняється переміщати і переносити блоки, обладнання, які знаходяться під напругою.
3.6. Не палити па робочому місці.
3.7.Суворо виконувати загальні вимоги щодо електробезпеки та пожежної безпеки.
3.8.Самостійно розбирати та проводити ремонт електронної та електронно-механічпої частини ПК категорично забороняється. Ці роботи можуть виконувати лише фахівці з технічного обслугову­вання ПК.
3.9.ПК необхідно використовувати в суворій відповідності з експлуатаційною документацією на неї.
3.10.Під час виконання роботи слід бути уважним, не звертати уваги на сторонні речі.
 3.11.Про всі виявлені несправності та збої в роботі апаратури
необхідно повідомити безпосереднього керівника.
Режим праці та відпочинку
3.12.Необхідно чітко виконувати встановлений режим праці та відпочинку, що враховує функціональну напруженість праці, ди­наміку систем організму та працездатності і передбачає обов'язкове виконання регламентованих перерв.
3.13.Основною перервою є перерва па обід. Крім того, відпо­відно до особливостей трудової діяльності працівників на ПК, у режимі праці повинні бути додатково через кожну годину роботи перерви на 5-10 хв, а через 2 год - на 15 хв.
3.14.Кількість знаків, які опрацьовуються, не повинна переви­щувати 30-ти тисяч за 4 години роботи.
3.15.Під час роботи з текстовою інформацією (у режимі введен­ня даних, редагування тексту та читання з екрана дисплея) най­більш фізіологічним є поява чорних знаків на світлому фоні.

4.      Вимоги безпеки праці після закінчення роботи
4.1.Відключити ПК від електромережі, для чого необхідно вимкнути тумблери, а потім витягнути штепсельну вилку з розетки.
4.2.Протерти зовнішню поверхню ПК чистою вологою тка­ниною. При цьому не допускається використання розчинників, оде­колону, препаратів для чищення в аерозольній упаковці.
4.3.Прибрати робоче місце. Скласти дискети у відповідні місця зберігання.
Відповідальність. За порушення пунктів інструкції винні притя­гуються до матеріальної, адміністративної і кримінальної відпові­дальності згідно з чинним Законом України про охорону праці.

5.      Вимоги безпеки життєдіяльності в аварійних ситуаціях
У разі появи незвичного звуку, запаху паленого, самовільного вимкнення машини негайно припиніть роботу і повідомте про це безпосереднього керівника.
_______________________________________________________________
(посада керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище, ініціали)


ПОГОДЖЕНО:
Керівник  служби охорони праці установи, закладу освіти (заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис)      (прізвище, ініціали)


Голова профкому _____________________________






 ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ директора школи
№ _______         від___201__р.
М.П.________/  _______


Інструкція з охорони праці №
під час роботи в кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання

1. Загальні положення
1.1.Інструкція з охорони праці під час роботи в кабінеті інфор­матики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання є обов'язковою для виконання учнями, вчителями, керівниками на­вчальних закладів.
1.2.У кабінеті інформатики проводяться:
- навчальні заняття з інформатики та інших навчальних предметів з використанням засобів інформаційних та комуніка­ційних технологій;
- позакласні (позаурочні) групові та індивідуальні заняття з використанням засобів інформаційних та комунікаційних техно­логій;
- розробка учнями програмних засобів за завданнями вчите­ля або керівника навчального закладу.
1.3. До роботи па ПК допускаються учні, які пройшли первин­ний інструктаж з охорони праці (безпеки життєдіяльності).
1.4.Основні небезпечні та шкідливі чинники в роботі:
- травмування електричним струмом;
- перевтома органів зору;
- випромінювання;
- навантаження на опорну систему.
1.5.На початку вивчення предметів з інформатики вчитель за­кріплює учнів за робочими місцями з урахуванням зросту, стану зору та слуху. У випадку навчальної потреби допускається тимчасо­ва зміна розташування учнів у кабінеті інформатики.
1.6.Заняття з ПК повинні проводитися лише в присутності пе­дагога. Педагог, який має вищу педагогічну освіту і пройшов інструктаж з техніки безпеки, за період роботи з ПК несе відпові­дальність за безпеку дітей.
1.7.Позакласні заняття з інформатики проводяться в присут­ності вчителів. 1.8.Допуск сторонніх осіб у кабінет дозволяється тільки з відо­ма вчителя інформатики.
1.9.Навчання на ПК має проводитися з урахуванням можливос­тей кожного учня в індивідуальному режимі, який визначає вчи­тель. Початок і закінчення занять з кожною групою учнів фіксу­ється в журналі обліку використання ПК відповідно до віку.
1.10.Показання до занять з ПК і режиму роботи дітям шкільно­го віку з аномаліями рефракції повинні встановлюватись офтальмо­логом.
1.11.Загальна тривалість позакласних та факультативних за­нять з основ інформатики не повинна перевищувати 2 годин на тиж­день, а безпосередньої роботи на ПК - не більше 1 години.
1.12.Загальна тривалість під час профільного навчання учнів па ПК не повинна перевищувати 2 годин на день.
1.13.Під час роботи в кабінеті учні зобов'язані підтримувати по­рядок і чистоту на робочому місці.
1.14.У разі несправності електрообладнання, його складових частин слід звернутися до працівників сервіс-центрів, не починати повторне вмикання або ремонт самостійно.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1.Перевірити наявність та надійність заземлення електрооб­ладнання.
2.2.Слід виконувати всі вказівки вчителя по безпечному пово­дженню з приладами та пристроями, що використовуються під час роботи.
2.3.Перед початком навчання вчитель повинен візуально пере­вірити непошкодженість захисного заземлення в тих кабінетах інформатики, у яких це заземлення виконано відкритим проводом.
2.4.Конструкція робочого стільця (крісла) має забезпечувати підтримання раціональної робочої пози під час виконання основних робочих операцій, створювати умови для зміни пози. Учитель пови­нен відрегулювати висоту та кут нахилу сидіння і спинки відпо­відно до зросту і віку учня.
2.5.Клавіатура повинна бути зручною для виконання роботи двома руками, конструктивно відокремлена від монітора для забез­печення можливості її оптимального розташування та прийняття раціональної робочої пози. Висота клавіатури а рівні середнього ряду не повинна перевищувати 30 мм. Клавіатуру слід розташо­вувати на поверхні столу на відстані 100-300 мм від краю, який повернутий до користувача. Кут нахилу до панелі клавіатури має знаходитися в межах-від 5°, до 15°.
2.6.Екран ПК слід розташовувати на оптимальній відстані від очей учня, але не ближче 0,4 м залежно від розміру екрана моніто­ра. Для зручності зорового спостереження площина екрана ПК має бути перпендикулярна лінії зору, при цьому має бути передбачена можливість переміщення монітора у вертикальній площині під ку­том ±30° (справа наліво).
2.7.Конструкція робочого столу повинна забезпечувати мож­ливість оптимального розташування на робочій поверхні обладнан­ня, при цьому треба враховувати його кількість та конструктивні особливості (розмір монітора, клавіатури, пюпітра тощо) та харак­теру роботи, що виконується.
2.8.У разі виникнення будь-яких несправностей, не вимикаючи ПК, негайно повідомити про це вчителя.

3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1.Учителі стежать за виконанням учнями вимог безпеки під час навчання в кабінеті інформатики.
3.2.Сигнали про початок перерви слід подавати на екрані відео-монітора. Робота з ПК повинна проводитися в індивідуальному ре­жимі.
3.3.Після безперервної роботи за екраном монітора повинні проводити протягом 1,5-2 хв вправи для профілактики зоро­вої втоми; через 45 хв роботи з використанням комп'ютерів - фізичні вправи для профілактики загальної втоми.
3.4.Безперервна робота з ПК учнів 10-11 класів на спарених уроках не повинна перевищувати на пертому уроці 25-30 хв; на другому - 15-20 хв.
3.5.Для учнів 10-11 класів дозволяється варіант організації за­нять, за якого передбачається одна академічна година - теоретич­них занять, друга година - практичних занять. Практичні заняття містять:
- безперервну роботу з екраном ПК - 25-30 хв;
- виконання комплексу вправ для профілактики зорової і статичної втоми - 5 хв;
- продовження роботи з комп'ютером до кінця занять - 15-10 хв.
3.6.Під час виробничого навчання учнів старших класів з вико­ристанням ПК в навчально-виробничому комбінаті 50 % часу слід відводити теоретичним заняттям, 50 % - практичним.
3.7.Під час проведення виробничої практики учнів необхідно через кожні 20-25 хв роботи з ПК проводити вправи для профілак­тики зорової втоми, через 45 хв роботи, на перерві, - вправи для профілактики загальної втоми.
3.8.Безперервна робота учнів з екраном монітора не має перевищувати:
- для учнів 1-го класу (6 років) - 10 хв за одну навчальну го­дину;
- для учнів 2-5-х класів - 15 хв за одну навчальну годину;
- для учнів 6-7-х класів - 20 хв за одну навчальну годину;
- для учнів 8-9 класів - 25 хв за одну навчальну годину;
- для учнів 10-11 класів та студентів вищих навчальних за­кладів І та II рівнів акредитації на першій годині занять - 30 хв, на другій годині - 20 хв.
3.9.   Під час роботи не допускається:
- використання електрообладнання кабінету інформатики в умовах, що не відповідають вимогам інструкцій підприємств-виробників;
- експлуатація кабелів та проводів з пошкодженою або та­кою, що втратила захисні властивості за час експлуатації, ізо­ляцією; розміщення електрообладнання поблизу джерел тепла, у місцях із недостатньою вентиляцією;
- залишати увімкненим ПК без догляду на тривалий час - більше 30 хв;
- підключати ПК до електромережі та електророзеток, що не мають захисного заземлення.
3.10.Для підключення переносної електроапаратури застосову­ють гнучкі проводи в ізоляції.
3.11.Штепсельні з'єднання та електророзетки для напруги 12 В та 36 В за своєю конструкцією мають відрізнятися від штепсельних з'єднань для напруги 127 В та 220 В і бути пофарбовані в колір, який візуально відрізняється від кольору штепсельних з'єднань, розрахованих на напругу 127 В та 220 В.
3.12.Слід вимикати кабель живлення електрообладнання з електромережі, якщо воно залишається непрацюючим на трива­лий час - добу і більше.
3.13.Забороняється допускати сторонніх осіб,  які не беруть участі в роботі.
3.14.Забороняється виконувати дії по обслуговуванню та ремон­ту принтера під час його роботи.
3.15.Під час роботи бути уважним і не звертати уваги на сто­ронні речі.   

4.      Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1.Відключити ПК від електромережі.
4.2.Прибирання робочих місць після закінчення роботи прово­диться відповідно до вказівок учителя.

5.      Вимоги безпеки в аварійній ситуації
5.1. У разі появи незвичного звуку, запаху паленого, само­вільного вимикання машини негайно припинити роботу й повідоми­ти вчителя  про аварійні ситуації (пожежа; поява сильних сторонніх запахів), не допускати паніки і підпорядковува­тися тільки вказівкам учителя.
5.2.У разі одержання травми, а також поганого самопочуття учні повинні негайно повідомити про це вчителя. За не­обхідності потрібно негайно викликати швидку медичну допомогу по телефону за номером 103.
5.3.У разі загоряння в кабінеті необхідно відразу ліквідувати пожежу. Для цього необхідно:
- вимкнути електромережу;
- вжити заходів щодо евакуації людей з приміщення;
- повідомити пожежну охорону (тел. 101).

_______________________________________________________________
(посада керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище, ініціали)


ПОГОДЖЕНО:
Керівник  служби охорони праці установи, закладу освіти (заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис)      (прізвище, ініціали)


Голова профкому _____________________________


ВІДДІЛ ОСВІТИ
_____________РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
______________загальноосвітня школа І-III ступенів
________сільської ради    ______________району
_______________області
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ директора школи
№____від ______ 201        _р.
М.П._________ /_____      

Інструкція з техніки безпеки
під час проведення практичних (лабораторних)
робіт па уроках інформатики

1. Загальні положення
1.1.До роботи в комп'ютерному класі допускаються учні, які пройшли інструктаж із техніки безпеки та електробезпеки з відпо­відним записом у журналі з техніки безпеки із підписами.
1.2.Не можна заходити й перебувати у комп'ютерному класі без учителя.
1.3.Робота в комп'ютерному класі має проводитися тільки в су­ворій відповідності до розкладу занять і графіка роботи вчителя та учнів.
1.4.Учням заборонено відчиняти комп'ютери як тоді, коли вони працюють, так і тоді, коли вони вимкнені.

2.  Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1.Заборонено заходити до класу у верхньому одязі чи прино­сити його з собою.
2.2.Заборонено приносити на робоче місце особисті речі, диске­ти тощо, крім ручки та зошита.
2.3.На робочому місці слід сидіти так, щоб можна було, не на­хиляючись, користуватися клавіатурою і водночас повністю бачити зображення на екрані дисплея.
2.4.Починати роботу можна лише за вказівкою викладача.


3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1.Заборонено ходити по комп'ютерному класу, голосно роз­мовляти.
3.2.Виконувати слід тільки зазначене вчителем завдання. Кате­горично заборонено виконувати інші роботи.
3.3.На клавіші клавіатури потрібно натискати плавно, не при­пускаючи ударів.
3.4.Користуватися друкуючим пристроєм дозволяється тільки в присутності викладача.
3.5.Заборонено самостійно переміщувати апаратуру.
3.6.Заборонено запускати ігрові програми.
3.7.У випадку виникнення неполадок необхідно повідомити викладача.
3.8.Не намагатися самостійно регулювати апаратуру або усува­ти в ній неполадки.

4.Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1.Про хиби та неполадки, помічені під час роботи, слід по­відомити викладача.
4.2.На робочому місці не потрібно залишати зайвих предметів.

5.      Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.У разі появи незвичайного звуку або вимкнення апаратури потрібно негайно припинити роботу й довести це до відома вчителя.
5.2.У разі появи запаху паленого слід припинити роботу, вим­кнути апаратуру й повідомити про це вчителя. За необхідності допо­могти гасити пожежу.
5.3.У разі потрапляння людини під напругу необхідно знеструмити відповідне робоче місце, надати першу долікарську допомогу і викликати «швидку».
5.4.У разі виникнення пожежі необхідно знеструмити клас, викликати пожежну команду і приступити до гасіння пожежі наяв­ними засобами.
5.5.У разі недотримання учнями вимог із охорони праці та по­жежної безпеки адміністрація школи може притягти їх до дисци­плінарної та адміністративної відповідальності.
Неакуратність, неуважність, недостатнє вміння працювати з приладами, невиконання правил охорони праці та пожежної без­пеки можуть призвести до нещасного випадку.
_______________________________________________________________
(посада керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище, ініціали)


ПОГОДЖЕНО:
Керівник  служби охорони праці установи, закладу освіти (заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис)      (прізвище, ініціали)


Голова профкому _____________________________








ВІДДІЛ ОСВІТИ
_____________РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
______________загальноосвітня школа І-III ступенів
________сільської ради    ______________району
_______________області


Наказ директора школи
№____від____   201__р.
М. П.______/_________   

Інструкція з пожежної безпеки
в кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій

1.      Загальні положення
1.1.Кожен учень зобов'язаний знати і викопувати правила по­жежної безпеки, а в разі виникнення пожежі вжити всіх залежних від нього заходів для врятування учнів і гасіння пожежі.
1.2.Сходові клітки, евакуаційні виходи, проходи, коридорні тамбури повинні утримуватися постійно вільними.
1.3.У кабінеті парти, столи, стільці необхідно встановлювати так, щоб не заставляти виходів із кабінетів.
1.4.У кабінеті слід суворо дотримуватися протипожежного ре­жиму. 1.5.Приміщення повинні постійно утримуватися в чистоті.
1.6.Весь пожежний інвентар і обладнання треба утримувати у справному стані, розміщувати на видних місцях.
1.7.У приміщеннях забороняється розкладання вогнищ, спалю­вання сміття, паління.

2.      Вимоги пожежної безпеки до початку роботи
2.1.У кабінеті горючі речовини й матеріали потрібно зберігати у шафах, що замикаються, ключі від яких повинні бути в учителя.
2.2.Забороняється використовувати електроприлади із пошко­дженою ізоляцією, зберігати біля них рідини, які легко займають­ся, обгортати папером або тканиною електричні лампи.
2.3. Не працювати на несправному обладнанні.
2.4.Перед початком роботи на електрообладнанні перевірити наявність і надійність кріплення захисних засобів і з'єднання захис­ного заземлення, занулення.

3.      Вимоги безпеки під час виконання робіт
3.1.Виконувати лише ту роботу, з якої пройшли інструктаж, не передоручати свою роботу іншим особам.
3.2.Забороняється використовувати пожежний інвентар та об­ладнання для господарських та інших потреб, не пов'язаних з по­жежогасінням.
3.3.   Під час експлуатації електроустановок не дозволяється:
- використовувати кабелі і проводи із пошкодженою ізоляцією;
- залишати під напругою електричні проводи і кабелі;
- переносити   ввімкнені   прилади   та   ремонтувати   обладнан­ня, яке перебуває під напругою;
- залишати   без   догляду   ввімкнені   в   електромережу   на­грівальні прилади,обладнання;
- користуватися пошкодженими (несправними) розетками;
- зав'язувати і скручувати електропроводи;
- застосовувати саморобні подовжувачі, які не відповідають вимогам ПУЕ щодо переносних (пересувних) електропроводів.
3.4.   Забороняється самостійно усувати несправності електроме­режі й електрообладнання.

4.      Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1Щоденно після закінчення занять у кабінеті інформатики вчителі (викладачі), лаборанти повинні уважно оглянути всі приміщення, які закриваються, вимкнути електроприлади, обладнан­ня, освітлення, усунути виявлені недоліки.
4.2.Після закінчення роботи слід прибрати сміття, відходи.
4.3.Після кожного заняття необхідно всі пожежонебезпечні ре­човини та матеріали прибрати у спеціально виділені та обладнані приміщення.

5.      Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.У випадку виникнення пожежі дії працівників, учнів шко­ли мають бути спрямовані на створення безпеки дітей, в першу чер­гу рятування та евакуацію.
5.2.Кожен працівник, учень, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння або тління різних матеріалів тощо), зо­бов'язаний: негайно повідомити про це по телефону 101 до пожеж­ної частини; повідомити про пожежу вчителеві, директору, його за­ступнику; організувати зустріч пожежних підрозділів, вжити заходів щодо гасіння пожежі наявними засобами пожежогасіння.
_______________________________________________________________
(посада керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище, ініціали)


ПОГОДЖЕНО:
Керівник  служби охорони праці установи, закладу освіти (заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис)      (прізвище, ініціали)


Голова профкому _____________________________



Порядок проведення та реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності

Інструктажі з безпеки життєдіяльності проводяться з вихован­цями, учнями. Інструктажі містять питання охорони здоров'я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, без­пеки побуту тощо.
Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності проводиться на початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, спортзалі тощо, перед початком зимових канікул, наприкінці навчального року перед початком літніх канікул, а також за межами навчального закладу, де на­вчально-виховний процес пов'язаний з використанням небезпечних або шкідливих для здоров'я факторів.
Первинний інструктаж проводять викладачі, учителі, класоводи, куратори груп, вихователі, класні керівники, майстри виробни­чого навчання, тренери, керівники гуртків тощо. Цей інструктаж проводиться з вихованцями, учнями,  а також з батьками, які беруть участь у поза-навчальних заходах.
Запис про проведення первинного інструктажу робиться в окре­мому журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, цеху, спортзалі та іншому робочому місці.
Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з 9-го класу.
Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності також прово­диться перед виконанням кожного завдання, пов'язаного з викорис­танням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уро­ку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо.
Первинний інструктаж, який проводиться перед початком кож­ного практичного заняття (практичної, лабораторної роботи тощо),
реєструється в журналі обліку навчальних занять, виробничого на­вчання на сторінці предмета в розділі про запис змісту уроку, занят­тя. Вихованці, учні, студенти, слухачі, які інструктуються, не роз­писуються про такий інструктаж.
Позаплановий інструктаж з вихованцями, учнями проводиться в разі порушення ними вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо, за зміни умов виконання навчальних завдань (лабораторних робіт, виробничої практики, професійної підготовки тощо), у разі нещасних випадків за межами навчального закладу.
Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів.
Цільовий інструктаж проводиться з вихованцями, учнями навчального закладу в разі організації позанавчальних заходів (олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, туристичні походи, спортивні змагання тощо), під час проведення громадських, позанавчальних робіт (при­бирання територій, приміщень, науково-дослідна робота на навчально-дослідній ділянці тощо). Реєстрація проведення цільового інструктажу здійснюється в журналі реєстрації інструктажів.

Сторінки журналу реєстрації інструктажів повинні бути прону­меровані, прошнуровані і скріплені печаткою.

Немає коментарів:

Дописати коментар