ВСТУП
Здоров’я людини
- це безцінний скарб який дано їй від народження. Зберегти, не розтрати
а інколи і примножити здоров’я це велика справа кожної людини упродовж свого життя. Те, що людині дано від природи вона не цінує, а втративши - жалкує. Особливо це стосується
дітей. Надмірна цікавість,
незнання, нехтування безпекою у своїх діях приводить до нещасних випадків
різної тяжкості як у побуті так і на уроках в загальноосвітніх закладах. Однією із головних задач учителя та учнів на
уроках є знання та дотримання правил безпечної роботи.
Охорона праці — це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і
лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження
життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
У статті 43 Конституції України записано, що «кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці».
Законодавство про охорону праці складається з Закону України «Про охорону
праці» від 14 жовтня 1992 р. № 2694-ХІІ та Кодексу законів про працю
України.
На учнів загальноосвітніх навчальних закладів поширюються всі норми і
правила, установлені для неповнолітніх Кодексом законів про працю України. Законом України "Про охорону
праці", чинним законодавством України у сфері охорони здоров'я.
Відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» від 23травня 1991 р. № 1060-ХІІ забезпечення безпечних і
нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах
покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника навчального
закладу.
Створення безпечних умов праці, дотримання основ
чинного законодавства з питань охорони праці, пожежної та радіаційної
безпеки, електробезпеки, санітарії і гігієни, належне утримання будівель і
споруд, використання обладнання та устаткування, моніторинг їх технічного
стану тощо забезпечує керівник навчального закладу. Щороку у серпні кожний
заклад освіти для визначення його готовності до нового навчального року має
обстежити комісія, до складу якої входять
представники районної виконавчої влади, районного управління освіти,
профспілки, пожежного нагляду, санепідемслужби, Держнаглядохоронпраці та ін. За результатами обстежень комісія видає Акт
(Паспорт) готовності навчального
закладу до навчального року. А також Акт - дозвіл на проведення занять у кабінеті інформатики в
якому вказується стан кабінету та його
готовність до нового навчального
року. Акти є дозволом на роботу навчального закладу і діють упродовж одного
року.
Відповідно до статті 13 Закону № 2694 керівник
навчального закладу створює систему охорони праці
та забезпечує її функціонування.
Однією з найважливіших ланок в управлінні охороною
праці в навчальному закладі є розробка, затвердження і виконання
Положення про організацію роботи з охорони
праці — локального нормативного акта, яким встановлюються права, обов'язки та
відповідальність кожного працівника закладу, включаючи посадових осіб, щодо
забезпечення безпечності навчально-виховного процесу.
Інструкції з техніки безпеки розробляються раз у 5 років і друкуються з
однієї сторони.
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
«___ »____ 201_ р.
Акт-дозвіл
на
проведення занять у кабінеті інформатики у 201_-201_ навчальному році
Ми, що
нижче підписалися, комісія у складі:
Заступника директора
школи з навчально-виховної роботи
Голови
профспілкового комітету
Вчителя
інформатики
Завгоспа
школи
Громадського
інспектора з охорони праці
склали
акт у тому, що:
У
кабінеті інформатики для учнів організовано _____ робочих місць, які
відповідають нормам охорони праці, правилам техніки безпеки і санітарії.
На
робочих місцях учнів розміщені інструкції з техніки безпеки.
Адміністративно-педагогічний
персонал школи з правилами техніки безпеки в кабінеті інформатики
ознайомлений.
Учитель
інформатики пройшов навчання і перевірку знань з безпечної організації роботи в
кабінеті інформатики.
Кабінет
інформатики забезпечений засобами пожежогасіння.
Кабінет
інформатики забезпечений медичною аптечкою для надання першої долікарської
допомоги (укомплектованою згідно з визначеним переліком).
Електрообладнання
відповідає нормам безпечної експлуатації.
Голова
комісії
Члени
комісії
Дата
складання акту: 30серпня 201 року
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ № ____
Наказ № ____
від____201___ р.
м.п. _____/_______
(Підпис директора школи)
Правила безпеки під час навчання
в кабінетах інформатики
Введено в дію з
_____________
1. Загальні положення
1.1. Ці
Правила встановлюють вимоги безпеки під час навчання в кабінетах інформатики
навчальних закладів системи загальної середньої освіти і поширюються на
загальноосвітні навчальні заклади І та II рівнів
акредитації (далі - навчальні заклади) незалежно від форм власності та
відомчого підпорядкування, які здійснюють навчання учнів на персональних
комп'ютерах (далі - ПК) у кабінетах інформатики. Ці Правила є обов'язковими для
виконання учнями, (далі - учні),
учителями, керівниками навчальних закладів.
1.2. Відповідно
до Положення про організацію роботи з охорони праці учасників
навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого
наказом МОН України від 01.08.2001 № 563 і зареєстрованого в Міністерстві
юстиції 20.11.2001 за № 969/6160 (далі
Положенні про організацію роботи з охорони праці), введення в експлуатацію
кабінету інформатики навчального закладу під час його приймання до нового
навчального року проводить комісія, створена за наказом органу виконавчої
влади (держадміністрації), до якої входять представники районного відділу освіти,
профспілки галузі, керівник навчального закладу, а під час введення в дію новоутвореного або
переобладнаного кабінету також і представники відповідних органів державного
нагляду (охорони праці, пожежної безпеки санітарно-епідеміологічної служби).
1.3. Кабінет
інформатики належить навчальному закладу або міжшкільному навчально-виробничому
комбінату, який обслуговує декілька навчальних закладів.
1.4. У
кабінеті інформатики проводяться:
•
навчальні заняття з інформатики та інших навчальних предметів з використанням
засобів інформаційних та комунікаційних технологій;
• позакласні
(позаурочні) групові та індивідуальні заняття з використанням засобів
інформаційних та комунікаційних технологій;
·
розробки учнями програмних засобів за
завданнями вчителя або керівника навчального закладу.
Усі
заняття з інформатики мають проводитися за навчальними програмами, що мають
гриф Міністерства освіти і науки України або затверджені регіональними чи
місцевими органами управління освітою.
1.5.
Програмне забезпечення навчального
призначення кабінету інформатики повинно мати гриф Міністерства освіти і науки
України та сертифікат відповідності.
1.6.
Використання ПК спеціальних периферійних
пристроїв дозволяється за умови сертифікації в Україні згідно з Державною
системою сертифікації УкрСЕПРО та наявності позитивного висновку державної санітарно-епідеміологічної
експертизи МОЗ України.
1.7.
Монтаж, уведення в експлуатацію
технічного обслуговування та гарантійний ремонт комплектів навчальної
комп'ютерної техніки кабінету інформатики проводять підприємства, що
здійснюють її поставку, ремонт у післягараптійний термін виконують підприємства,
які проводять сервісне обслуговування комп'ютерної техніки (сервіс-центри) і
мають право на проведення таких робіт відповідно до угод, що укладають
навчальні заклади.
1.8.Роботи
із введення в експлуатацію та ремонту устаткування а кабінеті інформатики
виконуються на підставі гарантійного листа-заявки навчального закладу.
1.9.Окремі
операції технічного обслуговування за домовленістю сторін допускається
проводити завідувачем кабінету або вчителем за дорученням керівника навчального
закладу.
1.10.Для
всіх приміщень кабінетів інформатики вимоги пожежної безпеки визначаються НАПБ
В 01.050-98/920 «Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій
системи освіти України», затвердженим спільним наказом Міносвіти України і МВС
України від 30.09.98 № 348/70, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України
17.12.98 за № 800/3240 (із змінами) (далі - НАПБВ 01.050-98/920).
1.11.Розслідування
нещасних випадків з учнями, що сталися під час проведення навчання в кабінеті
інформатики, проводиться відповідно до Положення про порядок розслідування
нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних
закладах, затвердженого наказом МОН України від 31.08.2001 № 616,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.12.2001 за №1093/6284.
1.12.
Систематичний контроль за дотриманням вимог цих Правил покладається на
керівників навчальних закладів органів управління освітою.
2. Вимоги до облаштування кабінетів
інформатики
2.1. У
цьому нормативно-правовому акті терміни вживаються в такому значенні:
Кабінет
інформатики - це навчально-матеріальна база навчального закладу міжшкільного
навчально-виробничого комбінату з комплектом навчальної обчислювальної техніки
або навчально-комп'ютерним комплексом (далі - НКК) оргтехнікою,
навчально-наочними посібниками, навчальним обладнанням, меблями та
пристосуваннями, для проведення теоретичних і практичних занять із предметів
«Інформатика», - «Основи інформатики» та позакласних (позаурочних) занять з
використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій. Кабінет
інформатики використовується у викладанні інших навчальних предметів трудового
навчання з використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій.
2.2.Приміщення
кабінету інформатики має відповідати вимогам Сан-ПіН 5.5.2-008-01 «Державні
санітарні правила і норми влаштування утримання загальноосвітніх навчальних
закладів та організації навчально-виховного процесу», затверджені постановою
Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63 (далі -
ДСапПіН 5.5.2-008-01), ДСапПіН 5.5.6-009-98 «Улаштування і обладнання
кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на
персональних комп'ютерах», затвердженими постановою Головного державного
санітарного лікаря України від 30.12,98 № 9 (далі - ДСанПіН 5.5.6-009-98).
2.3.Відповідно
до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про
затвердження нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів
(ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів),
груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх
типів» та Порядку поділу класів на групи під час вивчення окремих предметів у
загальноосвітніх навчальних закладах, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
06.03.2002 за № 229/6517, під час проведення практичних робіт з інформатики в
навчальних закладах клас поділяються на дві групи, але не менше ніж по 8 учнів.
2.4.Приміщення
кабінету інформатики повинно мати природне і штучне освітлення з урахуванням вимог
ДСанПіН 5.5.6-009-98.
2.5.Захист
учнів від впливу іонізуючих та неіонізуючих електромагнітних полів та
випромінювання, шуму вібрації та інших чинників, що виникають у внутрішньому
середовищі кабінетів інформатики, слід виконувати відповідно до вимог і нормативів
ДСапПіП 5.5.6-009-98.
3. Вимоги
до обладнання робочих місць учнів та вчителів
3.1.Організація робочого місця повинна забезпечувати відповідність усіх елементів робочого місця та їх взаємного розташування відповідно до вимог ДСанПіН 5.5.6-009-98.
3.1.Організація робочого місця повинна забезпечувати відповідність усіх елементів робочого місця та їх взаємного розташування відповідно до вимог ДСанПіН 5.5.6-009-98.
3.2.Вимоги
до конструкції меблів (робочий стіл, стілець (крісло), розташованих на робочих
місцях учнів, які навчаються у кабінеті інформатики, визначаються вимогами
ДСанПіН 5.5.6-009-98.
3.3.Конструкція
робочого столу має забезпечувати можливе розташування навчального обладнання.
Конструкція робочого стільця (крісла) має забезпечувати підтримання
раціональної робочої пози під час виконання основних робочих операцій,
створювати умови для зміни пози. Учитель повинен відрегулювати висоту та кут
нахилу сидіння і спинки відповідно до зросту і віку учня. Сидіння, спинка та
підлокітники стільця мають м'яке, не-слизьке, повітропроникне покриття.
3.4.Відповідно
до ДСанПіН 5.5.6-009-98 екран ПК слід розташовувати на оптимальній відстані
від очей учня, але не ближче ніж 0,4 м залежно від розміру екрана монітора.
Для
зручності зорового спостереження площина екрана ПК має бути перпендикулярною
лінії зору, при цьому має бути передбачена можливість переміщення монітора у
вертикальній площині під кутом ±30° (справа наліво).
4. Вимоги електробезпеки під час навчання
в кабінетах інформатики
в кабінетах інформатики
4.1. Під час експлуатації систем
електропостачання, електрообладнання та електричного освітлення приміщення
кабінету інформатики необхідно дотримуватися вимог «Правил устройства електроустановок»,
затверджених наказом Головдерженергонагляду СРСР у 1984 р., «Правил технической эксплуатации электроустановок
потребителей», затверджених наказом Головдерженергонагляду СРСР у
1984 р., ДНАОП 0.0С 1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок
споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці України
Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.98 № 4,
зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.02.98 за № 93/2533, НАПБ
В.01.050-98/920, цих Правил та вимог нормативно-технічної та експлуатаційної
документації підприємства - виробника ПК.
4.2.Для
підключення переносної електроапаратури застосовують гнучкі проводи в
ізоляції.
4.3.Заземлення
повинно відповідати вимогам ДНАОП 0.00-1.21-98 Правил безпечної експлуатації
електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за
охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.98 №
4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.02.98 за № 9/2533.
4.4.Штепсельні
з'єднання та електророзетки для напруги 12 В та 36 В за своєю конструкцією
мають відрізнятися від штепсельних з'єднань, для напруги 127 В та 220 В і бути
пофарбовані в колір, який візуально відрізняється від кольору штепсельних
з'єднань, розрахованих на напругу 127 В та 220 В.
4.5.Не
допускається:
•
використання електрообладнання кабінету інформатики в умовах, що не
відповідають вимогам інструкцій підприємств-виробників;
·
експлуатація кабелів та проводів з
пошкодженою або такою, що втратила захисні властивості за час експлуатації,
ізоляцією;
·
розміщення електрообладнання поблизу джерел
тепла, у місцях з недостатньою вентиляцією;
·
залишати працюючий ПК без догляду, на
тривалий час - більше 30 хв.;
·
підключення ПК до електромережі та
електророзеток, що не мають захисного заземлення.
4.6.Перед
початком навчання вчитель (викладач) повинен візуально перевірити
непошкодженість захисного заземлення в тих кабінетах інформатики, у яких це
заземлення виконано відкритим проводом.
4.7.Слід
вимикати кабель живлення електрообладнання з електромережі, якщо воно
залишається непрацюючим на тривалий час - добу і більше.
4.8. У
разі несправності електрообладнання, його складових частин слід звернутися до
працівників сервіс-центрів, не починати повторне вмикання або ремонт
самостійно.
5.
Організація безпечної роботи в кабінеті інформатики
5.1.Робота
з охорони праці в кабінеті інформатики організовується відповідно до статуту
навчального закладу, Положення про організацію роботи з охорони праці.
5.2.На
початку вивчення предметів з інформатики учні закріплюються вчителем за робочими місцями з урахуванням зросту,
стану зору та слуху. У випадку навчальної потреби допускається тимчасова зміна
розташування учнів у кабінеті інформатики.
5.3.Позакласні
заняття з інформатики проводяться в присутності вчителів.
5.4.
Учителі стежать за виконанням учнями
вимог безпеки під час навчання в кабінеті інформатики.
5.5.Відповідно
до Положення про організацію роботи з охорони праці до роботи на ПК
допускаються учні, які пройшли первинний інструктаж з охорони праці (безпеки
життєдіяльності).
5.6.Відповідно
до ДСанПіН 5.5.6-009-98 безперервна робота учнів за екраном відеомонітора за
одну навчальну годину не має перевищувати:
для
учнів 1 го класу (6 років) - 10 хв;
для
учнів 2-5-х класів - 15 хв;
для
учнів 6-7-х класів - 20 хв;
для
учнів 8-9-х класів - 25 хв;
для
учнів 10-12-х класів та студентів вищих навчальних закладів І та II рівнів
акредитації па першій годині занять - 30 хв, на другій годині - 20 хв.
Навчання з інформатики в навчальних закладах системи загальної середньої
освіти передбачає 1-2 навчальні години на тиждень залежно від освітнього рівня
відповідно до Базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого Кабінетом Міністрів України.
5.7. Навчання
на ПК має проводитися з урахуванням можливостей кожного учня в індивідуальному
режимі, який визначає вчитель. Початок і закінчення занять з кожною групою
учнів фіксується в журналі обліку використання ПК відповідно до віку.
5.8.Загальна
тривалість позакласних та факультативних занять з основ інформатики не
повинна перевищувати 2 години на тиждень, а безпосередньої роботи на ПК - не
більше 1 години.
5.9.Загальна
тривалість під час профільного навчання учнів на ПК не повинна перевищувати 2
години на день.
5.10. Під час занять на ПК для попередження розвитку
перевтомлення необхідно здійснювати комплекс профілактичних заходів
(орієнтовний комплекс вправ міститься в додатку), а саме:
·
після безперервної роботи з екраном
монітора згідно з п. 5.6 - протягом 1,5-2 хв вправи для профілактики зорової
втоми;
·
через 25-30
хв роботи з використанням комп'ютерів - протягом 5 хв комплекс вправ для
профілактики зорового і статичного втеплення.
6.
Обов'язки посадових осіб щодо забезпечення охорони праці під час навчання в
кабінеті інформатики
6.1.Керівництво
організацією роботи з охорони праці під час проведення навчання в кабінеті
інформатики навчального закладу покладається на його керівника відповідно до
Положення про організацію роботи з охорони праці.
6.2.Керівник
навчального закладу, в якому проводиться навчання в кабінеті інформатики:
- створює
здорові й безпечні умови для проведення занять у кабінеті інформатики,
- наказом
призначає відповідальних осіб, які зобов'язані контролювати створення
безпечних умов навчання та праці, стежити за виконанням учнями цих Правил та
відповідних інструкцій з охорони праці на робочому місці в кабінеті
інформатики;
- організовує
роботу щодо розроблення та затверджує інструкції з охорони праці для учнів під час навчання в кабінеті
інформатики;
- організовує
роботу щодо забезпечення учнів справними обладнанням та пристроями;
- організовує
проведення технічного обслуговування та ремонту обладнання кабінету
інформатики;
- організовує
один раз на три роки навчання завідувачів кабінетів інформатики, учителів,
викладачів інформатики з питань охорони праці з наступною перевіркою знань відповідно до ДНАОП 0.00-4.12-99 Типового положення про навчання з питань
охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці
України Міністерства праці та соціальної політики України від 17.02.99 № 27,
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.04.99 за № 248/3541 та
Положення про організацію роботи з охорони праці;
- відповідно
до Положення про порядок розслідування не
щасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу
в навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від
31.08.2001 № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
28.12.2001 за № 1093/6284, проводить розслідування нещасних випадків, що сталися з учнями під час навчання в кабінеті інформатики.
щасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу
в навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від
31.08.2001 № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
28.12.2001 за № 1093/6284, проводить розслідування нещасних випадків, що сталися з учнями під час навчання в кабінеті інформатики.
6.3.
Завідувач кабінету, учителі, викладачі:
- навчають
учнів безпечного поводження з наявним у кабінеті інформатики обладнанням, а
також безпечних методів виконання робіт;
- стежать
за дотриманням вимог безпечного проведення навчально-виховного процесу;
- є
відповідальними за збереження обладнання кабінету інформатики, справність
засобів пожежогасіння;
- щодня
проводять реєстрацію в журналі використання ПК кабінету інформатики часу початку
та закінчення заняття, вмикання та вимикання електроживлення;
- проводять
реєстрацію випадків зупинки машин та організацію їх ремонту;
- стежать
за своєчасним проведенням технічного обслуговування та ремонту обладнання
кабінету інформатики;
- здійснюють
навчання та інструктаж учнів з охорони праці
з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять та журналі
реєстрації інструктажів з охорони праці згідно з Положенням про
проведення навчання з питань охорони праці, що розробляється
і затверджується керівником навчального закладу відповідно до
ДНАОП 0.00-4.12-99 Типового положення про навчання з питань
охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці України Міністерства праці та соціальної політики
України від 17.02.99 № 27, зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України 21.04.99 за № 248/3541. Навчання учнів безпечного поводження проводиться відповідно до інструкції з охорони праці, які
розробляють учителі, викладачі навчальних закладів згідно
з ДНАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною
праці України Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.98 № 9, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.04.98 за № 226/2666;
з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять та журналі
реєстрації інструктажів з охорони праці згідно з Положенням про
проведення навчання з питань охорони праці, що розробляється
і затверджується керівником навчального закладу відповідно до
ДНАОП 0.00-4.12-99 Типового положення про навчання з питань
охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці України Міністерства праці та соціальної політики
України від 17.02.99 № 27, зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України 21.04.99 за № 248/3541. Навчання учнів безпечного поводження проводиться відповідно до інструкції з охорони праці, які
розробляють учителі, викладачі навчальних закладів згідно
з ДНАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною
праці України Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.98 № 9, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.04.98 за № 226/2666;
- здійснюють
першу допомогу в разі нещасних випадків, що сталися з учнями в кабінеті
інформатики.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ №__
Від___201____ р.
М.П._______ /______
(Підпис директора школи)
Інструкція
з охорони праці під час проведення занять у кабінеті інформатики та ІКТ
навчання
1. Загальні
вимоги
1.1.До
роботи в комп'ютерному класі допускаються учні, які пройшли інструктаж з
техніки безпеки з відповідним записом у журналі з техніки безпеки і підписами.
1.2.Не
можна заходити й перебувати в комп'ютерному класі без учителя.
1.3.Робота
в комп'ютерному класі має проводитися тільки в суворій відповідності до
розкладу занять і графіка самостійної роботи вчителя та учнів.
1.4.Учням
заборонено - відчиняти шафи живлення і комп'ютери як тоді, коли ЕОМ працюють,
так і тоді, коли вони вимкнені.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1.Заборонено
заходити до класу у верхньому одязі чи приносити його з собою.
2.2.Заборонено
приносити на робоче місце особисті речі, дискети тощо, крім ручки і зошита.
2.3.На
робочому місці слід сидіти так, щоб можна було, не нахиляючись, користуватися
клавіатурою і водночас повністю бачити зображення на екрані дисплея.
2.4.Починати
роботу можна лише за вказівкою вчителя або лаборанта.
3. Вимоги
безпеки під час роботи
3.1. Заборонено ходити по
комп'ютерному класу, голосно розмовляти.
3.2.Виконувати
слід тільки зазначене вчителем завдання. Категорично заборонено виконувати
інші роботи.
3.3.На
клавіші клавіатури потрібно натискати плавно, не припускати ударів.
3.4.Користуватися
друкувальним пристроєм дозволяється тільки в присутності викладача або
лаборанта.
3.5.Заборонено
самостійно переміщувати апаратуру.
3.6.Заборонено
запускати ігрові програми.
3.7.У
випадку виникнення неполадок треба повідомити викладача або лаборанта.
3.8.Не
намагатися самостійно відрегулювати апаратуру або усувати в ній неполадки.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1.Про
хиби та неполадки, помічені під час роботи, слід зробити записи у відповідних журналах.
4.2.На
робочому місці не потрібно залишати зайвих предметів.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.За
появи незвичайного звуку або вимкнення апаратури потрібно негайно припинити
роботу й довести це до відома вчителя або лаборанта.
5.2.За
появи запаху паленого слід припинити роботу, вимкнути апаратуру й повідомити
про це вчителя чи лаборанта. Коли це необхідно, допомогти гасити пожежу.
5.3.У
разі потрапляння людини під напругу необхідно знеструмити відповідне робоче
місце, надати першу долікарську допомогу й викликати «швидку».
5.4.У
разі виникнення пожежі необхідно знеструмити клас, викликати пожежну команду й
приступити до гасіння пожежі наявними засобами.
5.5.У
разі недотримання учнями вимог з охорони праці та пожежної безпеки
адміністрація школи може притягти їх до дисциплінарної та адміністративної
відповідальності.
Неохайність, неуважність, недостатнє вміння працювати з приладами,
невиконання правил охорони праці та пожежної безпеки можуть призвести до
нещасного випадку.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ №________
від ____201____ р.
М.П.______/______
(Підпис директора школи)
Правила
техніки безпеки в кабінеті інформатики
та інформаційно-комунікаційних технологій
1.Кабінет
обладнано складними і дорогими технічними засобами, які вимагають охайності та
дбайливості, тому, заходячи до кабінету, слід одразу займати відведене місце,
не виконувати ніяких дій з обладнанням без дозволу вчителя.
2.На
робочих місцях розташовано обладнання, яке має складові, що працюють під
високою напругою. Необережне поводження з апаратурою може призвести до травм.
Тому суворо
заборонено:
-
вмикати і вимикати апаратуру без
вказівки вчителя;
-
торкатися роз'ємів з'єднувальних кабелів
та самих кабелів;
-
торкатися екрана та тильної частини
монітора;
-
переміщувати увімкнені складові
обчислювальної системи (системний блок, монітор тощо);
-
класти будь-які предмети на системний
блок, монітор, клавіатуру;
-
приносити та використовувати носії даних
(дискети, компакт-диски) без дозволу вчителя.
3.Не
дозволяється знаходитись у кабінеті і викопувати будь-які роботи (прибирання
приміщення також) без присутності відповідальної особи - завідувача кабінету,
вчителя, лаборанта.
4.Не
дозволяється працювати з клавіатурою
та маніпулятором «миша» брудними або вологими руками.
5.Запам'ятайте,
де знаходиться вогнегасник, аптечка. У разі появи запаху горілого одразу ж
сповістіть про це викладача.
6.До
початку роботи і ввімкнення апаратури:
- переконайтесь
у відсутності видимих пошкоджень обладнання робочого місця;
- сядьте
так, щоб лінія погляду проходила приблизно через центр екрана, відстань від
очей до екрана повинна бути не менше ніж 50 см, учні, які мають окуляри для
постійного носіння, повинні працювати за
комп'ютером у них, якщо лікарем не рекомендовано іншого;
- розташуйте
зошит, ручку, навчальні посібники на столі у відведених місцях, поправте розміщення
клавіатури, маніпуляторів («мишки», джойстика) таким чином, щоб було зручно
працювати;
- дії по
вмиканню апаратури виконуйте тільки за командою викладача і тільки в
послідовності, передбаченій відповідними інструкціями.
7. Робота
на комп'ютері вимагає постійної зосередженості, чітких дій, самоконтролю,
напруження зору, тому не можна розпочинати роботу за недостатнього освітлення
та поганого самопочуття.
8.Протягом
роботи за комп'ютером суворо дотримуйтесь викладених вище правил, слідкуйте за
вказівками вчителя. Якщо під час роботи виникає:
- аварійна
зупинка, яка супроводжується виведенням на екран повідомлення про
несправність, слід це повідомлення запам'ятати (або записати) і повідомити
викладача (лаборанта);
- якщо
робота апаратури починає супроводжуватися незвичними звуками, світінням
аварійних індикаторів тощо, слід припинити роботу і повідомити викладача.
9. Під час роботи за комп'ютеризованими
робочими місцями
учні не повинні вставати, якщо до класу заходить будь-який
відвідувач.
учні не повинні вставати, якщо до класу заходить будь-який
відвідувач.
10. Завершення роботи з апаратурою:
- вимикати
апаратуру дозволяється тільки в послідовності, передбаченій відповідними
інструкціями і за вказівкою викладача;
- після
вивантаження операційної системи і зупинки роботи комп'ютера слід вимкнути
живлення системного блоку або переконатись у його автоматичному вимкненні,
вимкнути інші складові апаратного забезпечення.
11. У
кабінеті категорично заборонено приймати їжу, користуватися розпилювачами
парфумів, лаків для волосся тощо. Не слід користуватися мобільними телефонами.
12. Суворе
дотримання цих правил дозволить уникнути шкоди здоров'ю, зберегти обладнання.
Ви
особисто відповідаєте за стан робочого місця і розташованого на ньому
обладнання! Невиконання правил - найгрубіше порушення порядку і дисципліни!
Завідувач
кабінетом: ___________________ /_______________
Матеріально-технічне
забезпечення кабінету
інформатики
та ІКТ (згідно вимог техніки безпеки і охорони праці)
Відповідно до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних
закладів (затвердженого наказом МОН України 20.07.2004 № 601) кабінети
інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій мають бути забезпечені:
-
первинними засобами пожежогасіння
відповідно до Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій
системи освіти України (z0800-98);
-
«...кабінети інформатики та
обчислювальної техніки площею до 100
кв. м мають бути забезпечені не менше як 1 пінним та 1
вуглекислотним вогнегасником на приміщення» (витяг з Правил);
-
аптечкою з набором медикаментів для надання
першої медичної допомоги згідно з переліком.
Орієнтовний
перелік медикаментів, перев'язувальних
засобів
і приладдя для аптечки кабінету
інформатики
та інформаційно-комупікаційних технологій
№
|
Назва
|
Кількість
|
|
1
|
Бинт
стерильний і нестерильний
|
по 1
шт.
|
|
2
|
Серветки
стерильні
|
1 уп.
|
|
3
|
Вата
гігроскопічна (у банці з притертою пробкою)
|
50 г
|
|
4
|
Спирт
етиловий
|
30-50 мл
|
|
5
|
Мазь
від опіків (з анестезином тощо)
|
1 уп.
|
|
6
|
Перманганат
калію
|
15-20 г
|
|
7
|
Розчин
йоду спиртовий
|
1 фл.
|
|
8
|
Розчин
борної кислоти 5% -й спиртовий
|
1 фл.
|
|
9
|
Розчин
оцтової кислоти 2%-й
|
100-150
мл
|
|
10
|
Розчин
аміаку 10%-й
|
1 фл.
|
|
11
|
Валідол
|
1 уп.
|
|
12
|
Вазелін
борний
|
1 уп.
|
|
13
|
Розчин
перекису водню 3% -й
|
50 мл
|
|
14
|
Активоване
вугілля в таблетках
|
4 уп.
|
|
15
|
Сульфацил-натрію
30%-й у тюбиках по 1,5 мл
|
5 шт.
|
|
16
|
Сода
питна
|
1 пачка
|
|
17
|
Ножиці медичні
|
1 шт.
|
|
18
|
Пінцет
|
1 шт.
|
|
19
|
Клей БФ-6 (або
лейкопластир)
|
25 мл
(3 пак.)
|
|
20
|
Джгут
|
1 шт.
|
|
Комплектування аптечки й складання інструкції з подання першої медичної
допомоги роблять за погодженням з персоналом медпункту навчального закладу.
На дверцях аптечки слід записати адресу і телефон найближчої лікувальної
установи, де можуть надати першу медичну допомогу.
Відповідальність за наявність медикаментів, перев'язувальних засобів, а
також за належний стан аптечки покладається на лаборанта кабінету.
Контроль
за станом аптечки здійснює персонал медпункту.
Правила
Інтернет - безпеки та Інтернет - етики
для дітей і підлітків
-
Ніколи не давайте особистої інформації
про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
-
Якщо ви віднайшли в мережі щось, що
бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до
батьків або вчителів вони знають, що треба робити.
-
Зустрічі в реальному житті зі знайомими
по Інтернет - спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути
дуже різними в електронному спілкуванні і під час реальної зустрічі. Якщо ж ви все-таки хочете
зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу
зустріч разом із вами.
-
Не відкривайте листи електронної пошти,
файли або web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або яким не
довіряєте.
-
Нікому не давайте свій пароль, за
винятком дорослих вашої родини.
-
Завжди дотримуйтеся сімейних правил
Інтернет - безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почувалися комфортно й
безпечно в мережі. - - - Ніколи не робіть того, що може призвести до грошових
витрат у вашій родині, окрім випадків, коли поруч із вами батьки.
-
Завжди будьте ввічливими в електронному
листуванні, і ваші респонденти будуть ввічливими з вами.
-
В електронних листах не користуйтеся
верхнім регістром, це сприймається в мережі як крик і може прикро вразити
вашого співрозмовника.
-
Не надсилайте в листі інформацію
великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з
вашим співрозмовником.
-
Не розсилайте листи з будь-якою
інформацією незнайомим людям без їхнього прохання, це сприймається як спам і,
звичайно, засмучує користувачів мережі.
-
Завжди поводьтеся в мережі так, як би ви
хотіли, щоб поводилися з вами.
МІНІСТЕРСТВО
ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Відділ освіти _________ райдержадміністрації
Відділ освіти _________ райдержадміністрації
_____________________________________________________________
(назва
навчального закладу)
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
___________/_____
Підпис, прізвище, ініціали
паказ №_____від____
паказ №_____від____
Посадова
інструкція вчителя інформатики
______________________________
Прізвище,
ім'я, по батькові
Загальноосвітня
школа І-III ст.
м. / с.
_____________________
1.
Загальні положення
1.1. Посадова інструкція розроблена на
підставі:
- Тарифно-кваліфікаційної
характеристики вчителя, затвердженої наказом МОН України від 31.08.1995 р. №
463/1268;
- Закону
України «Про освіту»;
- Закону
України «Про охорону праці»;
- Типового
положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держкомітету України
з нагляду за охороною праці від 15.11.2004 р. № 255;
- Положення
про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час
навчально-виховного процесу у навчальних закладах, затвердженого наказом
Міністерства освіти України № 616
від 31.08.2001 р.;
- Положення
про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в
установах і закладах освіти, затвердженого наказом МОН України від 01.08.2001
р. № 563.
1.2. Учитель
повинен мати освіту на рівні бакалавра, спеціаліста або магістра без вимог до
стажу педагогічної роботи.
1.3. Учитель
підпорядкований безпосередньо заступнику директора з навчально-виховної
роботи.
1.4.Учитель
інформатики призначається і звільняється з посади директором школи.
1.5.У
своїй діяльності вчитель керується Конституцією та законами України, указами
Президента України, рішеннями Уряду України, рішеннями та розпорядженнями
органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти та виховання молоді,
правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки та протипожежного захисту,
а також статутом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами
внутрішнього розпорядку, наказами та розпорядженнями директора, посадовою
інструкцією), трудовим договором.
1.6.Учитель
дотримується Конвенції про права дитини.
2.
Функції вчителя інформатики
Основними
напрямками діяльності вчителя інформатики є:
2.1. Навчання
та виховання підростаючого покоління з урахуванням специфіки навчального
предмета та віку учнів.
2.2. Сприяння
соціалізації дітей, формування в них загальної культури, національної
самосвідомості, свідомого вибору ними та подальшого засвоєння професійних
освітніх програм.
2.3.Забезпечення
режиму дотримання норм і правил техніки безпеки в навчальному процесі.
2.4.Володіння
сучасними формами, методами організації навчально-виховного процесу,
забезпечення результативності та якості своєї праці.
2.5.
Постійне підвищення педагогічної майстерності і фахового рівня. Раз на 5 років
проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації і раз на 3 роки з безпеки
життєдіяльності.
3. Посадові обов'язки вчителя
інформатики
Учитель
інформатики виконує такі посадові обов'язки:
3.1.Здійснює
навчання та виховання учнів згідно з програмою та методикою інформатики,
проводить уроки та інші заняття в закріплених за ним за розподілом навчального
навантаження класах, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.
3.2.Реалізує
освітні програми відповідно до навчального плану, власних поурочних планів,
розкладу занять; використовує при цьому різні прийоми, методи і засоби
навчання.
3.3.Забезпечує
рівень підготовки учнів, який відповідає вимогам державного освітнього
стандарту.
3.4.Виконує
правила і норми охорони праці, техніки безпеки та протипожежного захисту,
забезпечує охорону життя і здоров'я учнів у період освітнього процесу:
- проводить
інструктаж учнів із безпеки праці на навчальних заняттях з обов'язковою
реєстрацією в спеціальному журналі;
- організовує
вивчення учнями правил з охорони праці;
- здійснює
контроль за дотриманням правил з охорони праці та усуває від роботи учнів, які
порушують техніку безпеки;
-
підключає і відключає обладнання від струму, а в разі ушкодження вилучає його
із використання і передає майстру для ремонту, про що фіксує в спеціальному
журналі;
- у разі
візуального пошкодження заземлення, електричної проводки, рубильника, який
вимикає струм з усього обладнання, терміново повідомляє адміністрацію і не
допускає ніяких робіт з обладнанням до усунення пошкоджень електриком, про що
фіксує в спеціальному журналі;
- про
пошкодження охоронної сигналізації і недоліки із засобів зберігання обладнання
повідомляє адміністрацію;
- у разі
появи незвичайного звуку, запаху чаду, полум'я, диму терміново відключає
обладнання, а якщо це неможливо - забезпечує вихід усіх учнів із кабінету,
повідомляє адміністрацію, викликає пожежну охорону;
- у разі
нещасного випадку оперативно повідомляє керівництво школи, вживає заходи по
наданню першої допомоги, викликає швидку допомогу. Забороняється в кабінеті інформатики:
1. Залишати
працююче обладнання без догляду.
2. Працювати
па пошкодженому обладнанні, у разі ушкодження проводки, рубильника,
заземлення.
3. Знімати
захисні кожухи з обладнання і самостійно усувати пошкодження.
4. Працювати
вологими руками й у вологому одязі.
5. Працювати
на відстані від монітора менше ніж 60-70 см.
6. Класти
різні предмети, одяг на монітор, клавіатуру, зовнішні пристрої.
7. Прикладати
зусилля, натискуючи на клавіші ПК.
8. Вставляти
авторучки, лінійки тощо у вентиляційні отвори приладів, розетки електроструму
тощо.
9.Користуватися
крейдою для письма або малювання на дошці, миття вікон, побілки, а також
натирати підлогу мастикою будь-якого типу.
10. Здійснювати
вологе прибирання, якщо включено рубильник.
11. Користуватися
нагрівальними приладами, крім тих, які передбачені для використання в кабінеті
інформатики, користуватися відкритим вогнем.
12. Відкривати
біля приладів посудини з розчинами й легкозаймистими речовинами.
13. Вносити
в кабінет магніти, посудини з кислотами, хлоро-вміщувальними речовинами, які
можуть викликати корозію внутрішніх вузлів обладнання.
3.5.Вноситись
пропозиції з покращення та оздоровлення умов проведення навчального процесу, а
також доводить до відома керівництва про всі недоліки в забезпеченні
навчального процесу, які знижують життєдіяльність та працездатність організму
учня.
3.6. Веде
у встановленому порядку класну документацію, здійснює поточний контроль за
відвідуванням та успішністю учнів за прийнятою в школі системою, виставляє
оцінки в класний журнал і щоденник учня, своєчасно надає адміністрації школи
звітні дані.
3.7.Бере
участь у встановленому порядку в підсумковій атестації учнів.
3.8.Допускає
у встановленому порядку на заняття представішків адміністрації школи з метою
контролю та оцінки діяльності педагога.
Заміняє
на уроках тимчасово відсутніх учителів за розпорядженням заступника директора
з навчально-виховної роботи.
3.10. Дотримується Статуту та Правил внутрішнього
трудового
розпорядку школи, інших локальних правових актів школи.
розпорядку школи, інших локальних правових актів школи.
3.11.Дотримується
законних правил та свобод учнів.
3.12.Готується
до занять, систематично підвищує свою професійну кваліфікацію, бере участь у
діяльності методичних об'єднань та інших формах методичної роботи, прийнятих у
школі.
3.13.Бере
участь у роботі педагогічної ради школи та нарадах, які проводить адміністрація
школи.
3.14.Чергує
по школі відповідно до графіка чергування на, перервах між заняттями, а також
за 20 хвилин до початку і 20 хвилин по закінченню уроків.
3.15.Підтримує
постійний зв'язок з батьками (особами, які їх заміняють) учнів.
3.16.Проходить
періодичні медичні обстеження.
3.17.Дотримується
етичних норм поведінки в школі, побуті, громадських місцях.
3.18.Як
завідуючий кабінетом:
- керує
роботою лаборанта, який закріплений за кабінетом;
- контролює
цільове використання кабінету;
- організовує
поповнення кабінету обладнанням, приладами та іншим майном, приймає матеріальні
цінності (крім меблів) на відповідне зберігання за одноразовими документами,
забезпечує збереження звітного майна, бере участь у встановленому порядку в
інвентаризації та списанні майна кабінету;
- розробляє
та періодично переглядає (не рідше 1 разу на 3 роки) інструкції з охорони
праці, подає їх на затвердження директору;
- контролює
оснащення навчального кабінету протипожежним майном, медичними та
індивідуальними засобами захисту, а також наочною агітацією з питань
забезпечення безпеки життєдіяльності;
- проводить
сам та організовує проведення іншими педагогами інструктажу з охорони праці
учнів з обов'язковою реєстрацією в класному журналі або журналі встановленого
зразка;
- не
допускає проведення занять, які несуть загрозу для життя та здоров'я учнів та
працівників школи з повідомленням про це заступника директора з
навчально-виховної роботи;
- вносить
пропозиції щодо умов праці та навчання з метою включення їх в угоду з охорони
праці.
4. Права
Учитель
інформатики має право:
4.1Брати
участь в управлінні школою в порядку, який визначено Статутом школи.
4.2. На
захист професійної честі та гідності.
4.3. Ознайомлюватися
зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, дає за ними
пояснення.
4.4. Захищати
свої інтереси самостійно або через представника, у тому числі й адвоката, у
випадку дисциплінарного або службового розслідування, пов'язаного з
порушенням учителем норм професійної етики.
4.5.На
конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за винятком
випадків, передбачених законом.
4.6.Вільно
вибирати та використовувати методики навчання та виховання, навчальні посібники
та матеріали, підручники, методи оцінювання знань учнів.
4.7.Підвищувати
кваліфікацію.
4.8.Атестуватися
на відповідну кваліфікаційну категорію та отримати її у випадку успішного
проходження атестації.
4.9.Давати
учням під час занять і перерви обов'язкові розпорядження, які відносяться до
організації занять і дотриманню дисципліни, та забезпечувати їх виконання,
притягувати учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках порушення
порядку встановлених Статутом школи.
5. Відповідальність
5.1. В установленому законодавством України
порядку вчитель
несе відповідальність за:
несе відповідальність за:
- реалізацію
не в повному обсязі освітніх програм відповідно до навчального плану і графіку
навчального процесу;
- життя
та здоров'я учнів під час навчального процесу;
- порушення
прав та свобод учнів.
5.2. За
невиконання або неналежне виконання без поважних причин Статуту та Правил
внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи
та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, установлених цією
інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у порядку,
встановленому трудовим законодавством.
5.3.За
застосування, в тому числі неодноразове, методів виховання, пов'язаних із
фізичним або психічним насиллям над особистістю учня, а також інший аморальний
учинок учитель може бути звільнений із посади відповідно до трудового
законодавства і Закону України «Про освіту». Звільнення за вказаний проступок
не є засобом дисциплінарної відповідальності.
5.4. За
нанесення школі та учасникам навчального процесу шкоди у зв'язку з виконанням
(невиконанням) своїх посадових обов'язків учитель несе матеріальну
відповідальність у порядку та межах, встановлених трудовим і громадянським
законодавством.
5.5.Слідкує
за справністю електричної проводки (відсутність оголених дротів), справністю
роботи вимикачів, розеток. У разі виникнення пожежі використовує первинні
засоби гасіння пожежі (вогнегасник, пісок).
6. Взаємовідносини
Учитель
інформатики:
6.1.Працює
в режимі виконання обсягу встановленого йому навчального навантаження
відповідно до розкладу занять, участі в обов'язкових планових загальношкільних
заходах і самоплануванні обов'язкової діяльності, на яку не встановлені норми
виробітку.
6.2.У
період канікул, який не збігається з відпусткою, залучається
адміністрацією школи до педагогічної,
методичної або організаційної роботи в межах часу, який не перевищує навчального
навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя в канікули
затверджується наказом директора школи.
6.3.Заміняє
у встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів на умовах погодинної
оплати і по тарифікації, відповідно до терміну заміни.
6.4.Заміняється
на період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності вчителями, які
мають відставання з навчального плану у викладанні свого предмета в цьому
класі.
6.5.Отримує
від адміністрації школи матеріали нормативно-правового та
організаційно-методичного характеру, знайомиться під розписку з відповідними
документами.
6.6.Систематично
обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетенції, з
адміністрацією та педагогічними працівниками школи.
6.7.Припиняє
проведення роботи або занять, пов'язаних з небезпекою для життя і доповідає
про це директору школи.
Керівник
структурного підрозділу _____________
Посадову
інструкцію отримав _________________
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор школи
________ /______
Підпис,
прізвище, ініціали
наказ №____ від____
наказ №____ від____
Функціональні обов'язки вчителя
інформатики
та інформаційно - комунікаційних
технологій навчання
(завідувача кабінет) з охорони праці
Вчитель
і завідувач кабінету відповідають за організацію і проведення занять і робіт
відповідно до вимог охорони праці з інформатики й інформаційно-комунікаційних
технологій:
-
навчають учнів безпечного поводження з наявним
у кабінеті обладнанням, а також безпечних методів виконання робіт;
-
є відповідальними за збереження
обладнання кабінету, справність засобів пожежогасіння;
-
щодня проводять реєстрацію в журналі
використання ПК кабінету початку та закінчення заняття, вмикання та вимикання
електроживлення;
-
проводять реєстрацію випадків зупинки
машин та організацію їх ремонту;
-
стежать за своєчасним проведенням
технічного обслуговування та ремонту обладнання кабінету;
-
стежать за своєчасним проведенням
технічного обслуговування та ремонту обладнання кабінету;
-
здійснюють навчання та інструктаж учнів
з охорони праці з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять та в журналі
реєстрації інструктажів з охорони праці згідно з Положенням про проведення навчання
з питань охорони праці, що розробляється і затверджується керівником
навчального закладу. Навчання учнів безпечному поводженню проводиться
відповідно до інструкцій з охорони праці, які розробляють учителі навчальних
закладів;
-
здійснюють першу допомогу в разі
нещасних випадків, що сталися з учнями в кабінеті.
ВІДДІЛ
ОСВІТИ
______________ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ
АДМІНІСТРАЦІЇ
___________загальноосвітня
школа І-III ступенів
__________
сільської ради
____________району
___ області
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор
школи
___________________
Підпис, прізвище, ініціали
наказ №___від __
наказ №___від __
Інструкція
з охорони праці №
під час
роботи на ЕОМ
1. Загальні вимоги безпеки праці
1.1.До
самостійної роботи на персональних електронно-обчислювальних машинах (ПК)
допускаються особи, що досягли 18-річного віку, пройшли медичний огляд,
інструктаж з охорони праці і навчання за спеціальною програмою.
1.2.Під
час роботи на ПК та інших пристроях, які входять до ПК, на працівника можуть
впливати такі небезпечні та шкідливі фактори:
1.2.1. Електрострум.
Випромінювання.
1.2.2.Перенапруга
зору під час роботи з екранними пристроями, особливо за нераціонального
розташування екрана по відношенню до очей.
1.3.Освітлювальні
установки повніші забезпечувати рівномірну освітленість і не повинні утворювати
засліплювальних відблисків на клавіатурі й інших частинах пульту, а також на
екрані дисплея в напрямку очей оператора.
1.4.Дисплеї
повинні розташовуватися за однорядного їх розміщення на відстані не меншій ніж
1 м від стін; відстань між робочими місцями повинна бути не менша ніж 1,5 м.
Забороняється встановлювати дисплеї екранами один проти одного.
1.5.Кут
нахилу екрана дисплея по відношенню до вертикалі повинен складати 10-15
градусів, а відстань до екрана - 400-500 мм.
1.6.У
приміщеннях і на робочому місці необхідно підтримувати чистоту і порядок,
проводити систематичне провітрювання.
1.7.Про
всі виявлені під час роботи несправності обладнання необхідно доповісти
керівнику, у випадку аварії слід негайно припинити роботу для усунення аварійних
обставин.
1.8.Про
кожний нещасний випадок очевидець, працівник, який його виявив, або сам
потерпілий повинні доповісти безпосередньому керівникові робіт і вжити заходів
щодо лікарської допомоги.
1.9.Керівники,
які не забезпечили дотримання вимог цієї інструкції, а також особи, які
допустили порушення цих вимог, притягуються до відповідальності, згідно з чинним законодавством.
2. Вимоги безпеки праці перед початком
роботи
2.1.Перевірити
наявність та надійність захисного заземлення устаткування.
2.2.Перевірити
стан електричного шнура та вилки.
2.3.Перевірити
справність вимикачів та інших органів керування ПК.
2.4.Перевірити
наявність та стан захисного екрана на дисплеї.
2.5.У
разі виявлення будь-яких несправностей ПК не вмикати і негайно повідомити про
це керівника.
3. Вимоги безпеки праці під час роботи
3.1.Викопувати
тільки ту роботу, яка входить в обов'язки працівника.
3.2.Вмикати
і вимикати ПК тільки вимикачами, забороняється проводити вимкнення вийманням
вилки з розетки.
3.3.Забороняється
оператору знімати захисні кожухи з обладнання і працювати без них.
3.4.Не
допускати до ПК сторонніх осіб, які не беруть участі в роботі.
3.5.Забороняється
переміщати і переносити блоки, обладнання, які знаходяться під напругою.
3.6. Не
палити па робочому місці.
3.7.Суворо
виконувати загальні вимоги щодо електробезпеки та пожежної безпеки.
3.8.Самостійно
розбирати та проводити ремонт електронної та електронно-механічпої частини ПК
категорично забороняється. Ці роботи можуть виконувати лише фахівці з
технічного обслуговування ПК.
3.9.ПК
необхідно використовувати в суворій відповідності з експлуатаційною
документацією на неї.
3.10.Під
час виконання роботи слід бути уважним, не звертати уваги на сторонні речі.
3.11.Про всі виявлені несправності та збої в
роботі апаратури
необхідно повідомити безпосереднього керівника.
необхідно повідомити безпосереднього керівника.
Режим
праці та відпочинку
3.12.Необхідно
чітко виконувати встановлений режим праці та відпочинку, що враховує
функціональну напруженість праці, динаміку систем організму та працездатності
і передбачає обов'язкове виконання регламентованих перерв.
3.13.Основною
перервою є перерва па обід. Крім того, відповідно до особливостей трудової
діяльності працівників на ПК, у режимі праці повинні бути додатково через кожну
годину роботи перерви на 5-10 хв, а через 2 год - на 15 хв.
3.14.Кількість
знаків, які опрацьовуються, не повинна перевищувати 30-ти тисяч за 4 години
роботи.
3.15.Під
час роботи з текстовою
інформацією (у режимі введення даних, редагування тексту та читання з екрана
дисплея) найбільш фізіологічним є поява чорних знаків на світлому фоні.
4. Вимоги безпеки праці після закінчення
роботи
4.1.Відключити
ПК від електромережі, для чого необхідно вимкнути тумблери, а потім витягнути
штепсельну вилку з розетки.
4.2.Протерти
зовнішню поверхню ПК чистою вологою тканиною. При цьому не допускається
використання розчинників, одеколону, препаратів для чищення в аерозольній
упаковці.
4.3.Прибрати
робоче місце. Скласти дискети у відповідні місця зберігання.
Відповідальність.
За порушення пунктів інструкції винні притягуються до матеріальної,
адміністративної і кримінальної відповідальності згідно з чинним Законом
України про охорону праці.
5. Вимоги безпеки життєдіяльності в аварійних
ситуаціях
У разі
появи незвичного звуку, запаху паленого, самовільного вимкнення машини негайно
припиніть роботу і повідомте про це безпосереднього керівника.
_______________________________________________________________
(посада
керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище,
ініціали)
ПОГОДЖЕНО:
Керівник служби охорони праці установи, закладу освіти
(заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис) (прізвище, ініціали)
Голова
профкому _____________________________
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ директора школи
№ _______ від___201__р.
М.П.________/ _______
Інструкція
з охорони праці №
під час
роботи в кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій
навчання
1.
Загальні положення
1.1.Інструкція
з охорони праці під час роботи в кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних
технологій навчання є обов'язковою для виконання учнями, вчителями, керівниками
навчальних закладів.
1.2.У
кабінеті інформатики проводяться:
- навчальні
заняття з інформатики та інших навчальних предметів з використанням засобів
інформаційних та комунікаційних технологій;
- позакласні
(позаурочні) групові та індивідуальні заняття з використанням засобів
інформаційних та комунікаційних технологій;
- розробка
учнями програмних засобів за завданнями вчителя або керівника навчального
закладу.
1.3. До
роботи па ПК допускаються учні, які пройшли первинний інструктаж з охорони праці
(безпеки життєдіяльності).
1.4.Основні
небезпечні та шкідливі чинники в роботі:
- травмування
електричним струмом;
- перевтома
органів зору;
- випромінювання;
- навантаження
на опорну систему.
1.5.На
початку вивчення предметів з інформатики вчитель закріплює учнів за робочими
місцями з урахуванням зросту, стану зору та слуху. У випадку навчальної потреби
допускається тимчасова зміна розташування учнів у кабінеті інформатики.
1.6.Заняття
з ПК повинні проводитися лише в присутності педагога. Педагог, який має вищу
педагогічну освіту і пройшов інструктаж з техніки безпеки, за період роботи з
ПК несе відповідальність за безпеку дітей.
1.7.Позакласні
заняття з інформатики проводяться в присутності вчителів. 1.8.Допуск сторонніх
осіб у кабінет дозволяється тільки з відома вчителя інформатики.
1.9.Навчання
на ПК має проводитися з урахуванням можливостей кожного учня в індивідуальному
режимі, який визначає вчитель. Початок і закінчення занять з кожною групою
учнів фіксується в журналі обліку використання ПК відповідно до віку.
1.10.Показання
до занять з ПК і режиму роботи дітям шкільного віку з аномаліями рефракції
повинні встановлюватись офтальмологом.
1.11.Загальна
тривалість позакласних та факультативних занять з основ інформатики не повинна
перевищувати 2 годин на тиждень, а безпосередньої роботи на ПК - не більше 1
години.
1.12.Загальна
тривалість під час профільного навчання учнів па ПК не повинна перевищувати 2
годин на день.
1.13.Під
час роботи в кабінеті учні зобов'язані підтримувати порядок і чистоту на
робочому місці.
1.14.У
разі несправності електрообладнання, його складових частин слід звернутися до
працівників сервіс-центрів, не починати повторне вмикання або ремонт
самостійно.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1.Перевірити
наявність та надійність заземлення електрообладнання.
2.2.Слід
виконувати всі вказівки вчителя по безпечному поводженню з приладами та
пристроями, що використовуються під час роботи.
2.3.Перед
початком навчання вчитель повинен візуально перевірити непошкодженість
захисного заземлення в тих кабінетах інформатики, у яких це заземлення виконано
відкритим проводом.
2.4.Конструкція
робочого стільця (крісла) має забезпечувати підтримання раціональної робочої
пози під час виконання основних робочих операцій, створювати умови для зміни пози.
Учитель повинен відрегулювати висоту та кут нахилу сидіння і спинки відповідно
до зросту і віку учня.
2.5.Клавіатура
повинна бути зручною для виконання роботи двома руками, конструктивно
відокремлена від монітора для забезпечення можливості її оптимального
розташування та прийняття раціональної робочої пози. Висота клавіатури а рівні
середнього ряду не повинна перевищувати 30 мм. Клавіатуру слід розташовувати на
поверхні столу на відстані 100-300 мм від краю, який повернутий до користувача.
Кут нахилу до панелі клавіатури має знаходитися в межах-від 5°, до 15°.
2.6.Екран
ПК слід розташовувати на оптимальній відстані від очей учня, але не ближче 0,4
м залежно від розміру екрана монітора. Для зручності зорового спостереження
площина екрана ПК має бути перпендикулярна лінії зору, при цьому має бути
передбачена можливість переміщення монітора у вертикальній площині під кутом
±30° (справа наліво).
2.7.Конструкція
робочого столу повинна забезпечувати можливість оптимального розташування на
робочій поверхні обладнання, при цьому треба враховувати його кількість та
конструктивні особливості (розмір монітора, клавіатури, пюпітра тощо) та характеру
роботи, що виконується.
2.8.У
разі виникнення будь-яких несправностей, не вимикаючи ПК, негайно повідомити
про це вчителя.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1.Учителі
стежать за виконанням учнями вимог безпеки під час навчання в кабінеті інформатики.
3.2.Сигнали
про початок перерви слід подавати на екрані відео-монітора. Робота з ПК повинна
проводитися в індивідуальному режимі.
3.3.Після
безперервної роботи за екраном монітора повинні проводити протягом 1,5-2 хв
вправи для профілактики зорової втоми; через 45 хв роботи з використанням
комп'ютерів - фізичні вправи для профілактики загальної втоми.
3.4.Безперервна
робота з ПК учнів 10-11 класів на спарених уроках не повинна перевищувати на
пертому уроці 25-30 хв; на другому - 15-20 хв.
3.5.Для
учнів 10-11 класів дозволяється варіант організації занять, за якого
передбачається одна академічна година - теоретичних занять, друга година -
практичних занять. Практичні заняття містять:
- безперервну
роботу з екраном ПК - 25-30 хв;
- виконання
комплексу вправ для профілактики зорової і статичної втоми - 5 хв;
- продовження
роботи з комп'ютером до кінця занять - 15-10 хв.
3.6.Під
час виробничого навчання учнів старших класів з використанням ПК в навчально-виробничому
комбінаті 50 % часу слід відводити теоретичним заняттям, 50 % - практичним.
3.7.Під
час проведення виробничої практики учнів необхідно через кожні 20-25 хв роботи
з ПК проводити вправи для профілактики зорової втоми, через 45 хв роботи, на
перерві, - вправи для профілактики загальної втоми.
3.8.Безперервна
робота учнів з екраном монітора не має перевищувати:
- для
учнів 1-го класу (6 років) - 10 хв за одну навчальну годину;
- для
учнів 2-5-х класів - 15 хв за одну навчальну годину;
- для
учнів 6-7-х класів - 20 хв за одну навчальну годину;
- для
учнів 8-9 класів - 25 хв за одну навчальну годину;
- для
учнів 10-11 класів та студентів вищих навчальних закладів І та II рівнів
акредитації на першій годині занять - 30 хв, на другій годині - 20 хв.
3.9. Під час роботи не допускається:
- використання
електрообладнання кабінету інформатики в умовах, що не відповідають вимогам
інструкцій підприємств-виробників;
- експлуатація
кабелів та проводів з пошкодженою або такою, що втратила захисні властивості
за час експлуатації, ізоляцією; розміщення електрообладнання поблизу джерел
тепла, у місцях із недостатньою вентиляцією;
- залишати
увімкненим ПК без догляду на тривалий час - більше 30 хв;
- підключати
ПК до електромережі та електророзеток, що не мають захисного заземлення.
3.10.Для
підключення переносної електроапаратури застосовують гнучкі проводи в
ізоляції.
3.11.Штепсельні
з'єднання та електророзетки для напруги 12 В та 36 В за своєю конструкцією
мають відрізнятися від штепсельних з'єднань для напруги 127 В та 220 В і бути
пофарбовані в колір, який візуально відрізняється від кольору штепсельних
з'єднань, розрахованих на напругу 127 В та 220 В.
3.12.Слід
вимикати кабель живлення електрообладнання з електромережі, якщо воно
залишається непрацюючим на тривалий час - добу і більше.
3.13.Забороняється
допускати сторонніх осіб, які не беруть
участі в роботі.
3.14.Забороняється
виконувати дії по обслуговуванню та ремонту принтера під час його роботи.
3.15.Під
час роботи бути уважним і не звертати уваги на сторонні речі.
4. Вимоги
безпеки після закінчення роботи
4.1.Відключити
ПК від електромережі.
4.2.Прибирання
робочих місць після закінчення роботи проводиться відповідно до вказівок
учителя.
5. Вимоги
безпеки в аварійній ситуації
5.1. У
разі появи незвичного звуку, запаху паленого, самовільного вимикання машини
негайно припинити роботу й повідомити вчителя
про аварійні ситуації (пожежа; поява сильних сторонніх запахів), не
допускати паніки і підпорядковуватися тільки вказівкам учителя.
5.2.У
разі одержання травми, а також поганого самопочуття учні повинні негайно
повідомити про це вчителя. За необхідності потрібно негайно викликати швидку
медичну допомогу по телефону за номером 103.
5.3.У
разі загоряння в кабінеті необхідно відразу ліквідувати пожежу. Для цього
необхідно:
- вимкнути
електромережу;
- вжити
заходів щодо евакуації людей з приміщення;
- повідомити
пожежну охорону (тел. 101).
_______________________________________________________________
(посада
керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище,
ініціали)
ПОГОДЖЕНО:
Керівник служби охорони праці установи, закладу освіти
(заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис) (прізвище, ініціали)
Голова
профкому _____________________________
ВІДДІЛ
ОСВІТИ
_____________РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
______________загальноосвітня
школа І-III ступенів
________сільської
ради ______________району
_______________області
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ директора школи
№____від ______ 201 _р.
М.П._________ /_____
Інструкція з техніки безпеки
під час проведення практичних (лабораторних)
робіт па
уроках інформатики
1. Загальні положення
1.1.До
роботи в комп'ютерному класі допускаються учні, які пройшли інструктаж із
техніки безпеки та електробезпеки з відповідним записом у журналі з техніки
безпеки із підписами.
1.2.Не
можна заходити й перебувати у комп'ютерному класі без учителя.
1.3.Робота
в комп'ютерному класі має проводитися тільки в суворій відповідності до
розкладу занять і графіка роботи вчителя та учнів.
1.4.Учням
заборонено відчиняти комп'ютери як тоді, коли вони працюють, так і тоді, коли
вони вимкнені.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1.Заборонено
заходити до класу у верхньому одязі чи приносити його з собою.
2.2.Заборонено
приносити на робоче місце особисті речі, дискети тощо, крім ручки та зошита.
2.3.На
робочому місці слід сидіти так, щоб можна було, не нахиляючись, користуватися
клавіатурою і водночас повністю бачити зображення на екрані дисплея.
2.4.Починати
роботу можна лише за вказівкою викладача.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1.Заборонено
ходити по комп'ютерному класу, голосно розмовляти.
3.2.Виконувати
слід тільки зазначене вчителем завдання. Категорично заборонено виконувати
інші роботи.
3.3.На
клавіші клавіатури потрібно натискати плавно, не припускаючи ударів.
3.4.Користуватися
друкуючим пристроєм дозволяється тільки в присутності викладача.
3.5.Заборонено
самостійно переміщувати апаратуру.
3.6.Заборонено
запускати ігрові програми.
3.7.У
випадку виникнення неполадок необхідно повідомити викладача.
3.8.Не
намагатися самостійно регулювати апаратуру або усувати в ній неполадки.
4.Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1.Про
хиби та неполадки, помічені під час роботи, слід повідомити викладача.
4.2.На
робочому місці не потрібно залишати зайвих предметів.
5. Вимоги
безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.У
разі появи незвичайного звуку або вимкнення апаратури потрібно негайно
припинити роботу й довести це до відома вчителя.
5.2.У
разі появи запаху паленого слід припинити роботу, вимкнути апаратуру й повідомити
про це вчителя. За необхідності допомогти гасити пожежу.
5.3.У
разі потрапляння людини під напругу необхідно знеструмити відповідне робоче
місце, надати першу долікарську допомогу і викликати «швидку».
5.4.У
разі виникнення пожежі необхідно знеструмити клас, викликати пожежну команду і
приступити до гасіння пожежі наявними засобами.
5.5.У
разі недотримання учнями вимог із охорони праці та пожежної безпеки
адміністрація школи може притягти їх до дисциплінарної та адміністративної
відповідальності.
Неакуратність, неуважність, недостатнє
вміння працювати з приладами, невиконання правил охорони праці та пожежної безпеки
можуть призвести до нещасного випадку.
_______________________________________________________________
(посада
керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище,
ініціали)
ПОГОДЖЕНО:
Керівник служби охорони праці установи, закладу освіти
(заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис) (прізвище, ініціали)
Голова
профкому _____________________________
ВІДДІЛ
ОСВІТИ
_____________РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
______________загальноосвітня
школа І-III ступенів
________сільської
ради ______________району
_______________області
Наказ директора школи
№____від____ 201__р.
М. П.______/_________
Інструкція
з пожежної безпеки
в
кабінеті інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій
1. Загальні
положення
1.1.Кожен
учень зобов'язаний знати і викопувати правила пожежної безпеки, а в разі
виникнення пожежі вжити всіх залежних від нього заходів для врятування учнів і
гасіння пожежі.
1.2.Сходові
клітки, евакуаційні виходи, проходи, коридорні тамбури повинні утримуватися
постійно вільними.
1.3.У
кабінеті парти, столи, стільці необхідно встановлювати так, щоб не заставляти
виходів із кабінетів.
1.4.У
кабінеті слід суворо дотримуватися протипожежного режиму. 1.5.Приміщення
повинні постійно утримуватися в чистоті.
1.6.Весь
пожежний інвентар і обладнання треба утримувати у справному стані, розміщувати
на видних місцях.
1.7.У
приміщеннях забороняється розкладання вогнищ, спалювання сміття, паління.
2. Вимоги
пожежної безпеки до початку роботи
2.1.У
кабінеті горючі речовини й матеріали потрібно зберігати у шафах, що
замикаються, ключі від яких повинні бути в учителя.
2.2.Забороняється
використовувати електроприлади із пошкодженою ізоляцією, зберігати біля них
рідини, які легко займаються, обгортати папером або тканиною електричні лампи.
2.3. Не
працювати на несправному обладнанні.
2.4.Перед
початком роботи на електрообладнанні перевірити наявність і надійність
кріплення захисних засобів і з'єднання захисного заземлення, занулення.
3. Вимоги
безпеки під час виконання робіт
3.1.Виконувати
лише ту роботу, з якої пройшли інструктаж, не передоручати свою роботу іншим особам.
3.2.Забороняється
використовувати пожежний інвентар та обладнання для господарських та інших
потреб, не пов'язаних з пожежогасінням.
3.3. Під
час експлуатації електроустановок не дозволяється:
- використовувати
кабелі і проводи із пошкодженою ізоляцією;
- залишати
під напругою електричні проводи і кабелі;
- переносити ввімкнені
прилади та ремонтувати
обладнання, яке перебуває під напругою;
- залишати без
догляду ввімкнені в
електромережу нагрівальні
прилади,обладнання;
- користуватися
пошкодженими (несправними) розетками;
- зав'язувати
і скручувати електропроводи;
- застосовувати
саморобні подовжувачі, які не відповідають вимогам ПУЕ щодо переносних
(пересувних) електропроводів.
3.4. Забороняється самостійно усувати несправності
електромережі й електрообладнання.
4. Вимоги
безпеки після закінчення роботи
4.1Щоденно
після закінчення занять у кабінеті інформатики вчителі (викладачі), лаборанти
повинні уважно оглянути всі приміщення, які закриваються, вимкнути
електроприлади, обладнання, освітлення, усунути виявлені недоліки.
4.2.Після
закінчення роботи слід прибрати сміття, відходи.
4.3.Після
кожного заняття необхідно всі пожежонебезпечні речовини та матеріали прибрати
у спеціально виділені та обладнані приміщення.
5. Вимоги
безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.У
випадку виникнення пожежі дії працівників, учнів школи мають бути спрямовані
на створення безпеки дітей, в першу чергу рятування та евакуацію.
5.2.Кожен
працівник, учень, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння
або тління різних матеріалів тощо), зобов'язаний: негайно повідомити про це по
телефону 101 до пожежної частини; повідомити про пожежу вчителеві, директору,
його заступнику; організувати зустріч пожежних підрозділів, вжити заходів щодо
гасіння пожежі наявними засобами пожежогасіння.
_______________________________________________________________
(посада
керівника підрозділу/ організації / розробника) (особистий підпис) (прізвище,
ініціали)
ПОГОДЖЕНО:
Керівник служби охорони праці установи, закладу освіти
(заступник директора)
______________________________________
(особистий підпис) (прізвище, ініціали)
Голова
профкому _____________________________
Порядок проведення та реєстрації
інструктажів з безпеки життєдіяльності
Інструктажі з безпеки життєдіяльності проводяться з вихованцями, учнями.
Інструктажі містять питання охорони здоров'я, пожежної, радіаційної безпеки,
безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, безпеки побуту
тощо.
Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності проводиться на початку
навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії,
майстерні, спортзалі тощо, перед початком зимових канікул, наприкінці
навчального року перед початком літніх канікул, а також за межами навчального закладу,
де навчально-виховний процес пов'язаний з використанням небезпечних або
шкідливих для здоров'я факторів.
Первинний інструктаж проводять викладачі, учителі, класоводи, куратори груп,
вихователі, класні керівники, майстри виробничого навчання, тренери, керівники
гуртків тощо. Цей інструктаж проводиться з вихованцями, учнями, а також з батьками, які беруть участь у поза-навчальних
заходах.
Запис про проведення первинного інструктажу робиться в окремому журналі
реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному
кабінеті, лабораторії, майстерні, цеху, спортзалі та іншому робочому місці.
Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з
9-го класу.
Первинний інструктаж з
безпеки життєдіяльності також проводиться перед виконанням кожного завдання,
пов'язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на
початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо.
Первинний інструктаж, який проводиться перед початком кожного практичного
заняття (практичної, лабораторної роботи тощо),
реєструється в журналі обліку навчальних занять, виробничого навчання на
сторінці предмета в розділі про запис змісту уроку, заняття.
Вихованці, учні, студенти, слухачі, які інструктуються, не розписуються про
такий інструктаж.
Позаплановий інструктаж з
вихованцями, учнями проводиться в разі порушення ними вимог нормативно-правових
актів з охорони праці, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж
тощо, за зміни умов виконання навчальних завдань (лабораторних робіт,
виробничої практики, професійної підготовки тощо), у разі нещасних випадків за
межами навчального закладу.
Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації
інструктажів.
Цільовий інструктаж проводиться
з вихованцями, учнями навчального закладу в разі організації позанавчальних
заходів (олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, туристичні походи,
спортивні змагання тощо), під час проведення громадських, позанавчальних робіт
(прибирання територій, приміщень, науково-дослідна робота на навчально-дослідній
ділянці тощо). Реєстрація проведення цільового інструктажу здійснюється в
журналі реєстрації інструктажів.
Сторінки журналу реєстрації інструктажів повинні бути пронумеровані,
прошнуровані і скріплені печаткою.
Немає коментарів:
Дописати коментар